Wiedza o muzyce WNP-PPW-WMK-MZ-1
Celem przedmiotu jest:
1. Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie teorii muzyki: nazwami nut na pięciolinii w kluczu wiolinowym i basowym, wartościami rytmicznymi nut i pauz. tonacjami durowymi i molowymi (koło kwintowe) nazwami interwałów i trójdźwięków. podstawowych terminów z zakresu form muzycznych. Znajomość instrumentów muzycznych z podziałem na grupy.
2. Nabycie podstawowej umiejętności w zakresie czytania nut głosem i na wybranym instrumencie.
3 Zapoznanie się z najbardziej wartościowym repertuarem dziecięcym przydatnym w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - piosenki tematycznie związane z różnymi okolicznościami - pory roku, święta, Dzień Matki, Dzień Babci itp. (Piosenki W. Lutosławskiego, J. Wasowskiego, M. Sawy i innych autorów, kolędy. Nabycie umiejętności wykorzystania piosenek do przygotowania prostych ćwiczeń i zabaw ruchowych dla dzieci.
4. Zapoznanie się z podstawowym repertuarem muzyki klasycznej z różnych epok(kompozycje J.S. Bacha, A. Vivaldiego, W.A. Mozarta, L. van Beethovena F. Chopina, R. Schumanna, C. Saint Saensa, B. Brittena S. Prokofiewa, M. Ravela - ze świadomością doboru repertuaru do możliwości percepcyjnych dziecka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1_W1.Student definiuje podstawową terminologię muzyczną : nazwy instrumentów i głosów, pojęcia związane z kulturą muzyczną, różne rodzaje zespołów muzycznych (orkiestra chór, solista itp. najważniejszych rodzajów muzyki (poważna ludowa, rozrywkowa itp. ). Metoda weryfikacji: test pisemny ze znajomości materiału.Sposoby weryfikacji: test pisemny - kolokwium ze znajomości terminologii.
2_W2. Student wymienia kolejne epoki w kulturze muzycznej, regiony etnograficzne Polski i charakteryzuje specyficzne cechy muzyki tych regionów. Student wymienia podstawowe cechy charakterystyczne muzyki różnych rejonów świata. Metoda weryfikacji: test pisemny i kolokwium ustne ze znajomości materiału.
3_W3. Student wymienia nazwy nut na pięciolinii w kluczu wiolinowym i basowym znajomość wartości nut i pauz, oznaczenia taktowe i podstawowe oznaczenia wykonawcze, nazwy interwałów, trójdźwięków, nazwy podstawowych form muzycznych, pieśń, piosenka, symfonia, koncert, utwór solowy itp.). Metoda weryfikacji: test pisemny i kolokwium ustne ze znajomości materiału.
4_U1. Student posługuje się kilku (kilkunastoma) piosenkami z repertuaru dziecięcego o różnej tematyce adekwatnej do możliwości dziecka, jego zainteresowań i różnych szkolnych okoliczności. Metoda weryfikacji: Test pisemny i sprawdzian ustny ze znajomości opanowanego materiału.
5_U2. student przygotowuje prezentację utworu muzycznego z jego omówieniem , odniesieniem do rodzaju muzyki, epoki itp. , a także odniesieniem do innych dziedzin artystycznych (malarstwo, teatr itp. ) metoda weryfikacji: Przygotowanie scenariusza lekcji prezentującego wybrane utwory muzyczne w kontekście innych dziedzin artystycznych.
6_U3. Student posługuje się w podstawowym zakresie umiejętnością czytania nut głosem , ewentualnie na wybranym instrumencie. Odczytuje i weryfikuje nieznany sobie wcześniej materiał muzyczny. metoda weryfikacji: sprawdzian ze śpiewania wybranych ćwiczeń (piosenek, utworów muzycznych).
7_K1.Student dba o organizowanie klasowych wyjść na koncerty, spektakle itp. Omówienie ich, wspólną ocenę ich wrażenia artystycznego. metoda weryfikacji: przygotowanie wyjścia na koncert i prelekcji omawiającej wydarzenie.
8_K2. Student troszczy się o przygotowanie prostych działań muzycznych związanych z różnymi okolicznościami (Święta, Dzień Babci, Dzień Matki itp.). Metoda weryfikacji: Przygotowanie przykładowego scenariusza uroczystości klasowej (szkolnej).
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach w wymiarze minimum 80%
2. Przygotowanie minimum 4 krótkich prezentacji muzycznych (piosenki, utwory instrumentalne) dostosowanych do możliwości percepcyjnych dziecka
3. Przygotowanie 2 scenariuszy zajęć z muzyką i jednego projektu uroczystości klasowej (Szkolnej) z muzyką.
4. Uzyskanie minimum 50 % punktów z testu z wiedzy teoretycznej.
Literatura
T. Stachak, L. Florek, I. Tomera - Chmiel "Nowy Solfeż" - Kraków 2012
M. Wacholc "Śpiewnik polski" Polski Hymn Narodowy
Piosenki przewidziane w szkolnych podręcznikach do nauczania początkowego
W. Lutosławski " Kotek" Idzie Grześ przez Wieś" " Taniec"
Materiały przygotowywane przez nauczyciela - i pozyskiwane z internetu: zbiory piosenek, kolęd itp.
Urszula Smoczyńska - Kalendarz muzyczny w przedszkolu.
Kompozycje Muzyki klasycznej:
fragmenty mszy gregoriańskiej (np. De Angelis)
Muzyka renesansowa: wybrane madrygały (np. O. di Lasso)
Fragmenty mszy G.P.da Palestriny
repertuar polski: Melodie na Psałterz polski M. Gomółki (wybrane 2 psalmy)
Madrygał "Aleć nade mną Wenus"
J.S. Bach - Toccata i fuga d-moll
G.F. Haendel - Muzyka na wodzie - fragmenty
A. Vivaldi "Cztery Pory roku"
W. A Mozart - Eine Kleine Nachtmusik
L. van Beethoven - V symfonia (cz. I)
C. Saint - Saens - Karnawał zwierząt
S. Prokofiew - Piotruś i wilk
H. Purcell -Young Man Guide to orchestra (Wariacje na temat H. Purcella}
F. Chopin - Polonezy "Dziecięce" , ew. wybrane pieśni
M.K. Ogiński - Polonez "Pożegnanie Ojczyzny"
S. Moniuszko - wybrane pieśni, kanony
Przykłady folkloru różnych regionów Polski i świata
Inne przykłady - według wspólnych ustaleń ze studentami
W cyklu 2021/22_L:
T. Stachak, L. Florek, I. Tomera - Chmiel "Nowy Solfeż" - Kraków 2012 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: