Seminarium magisterskie WNP-PPW-SM1-V
Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi podstawowej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. W rezultacie realizacji zajęć, Student przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej: umie opracować część metodologiczną i badawczą pracy, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; posiada umiejętność analizy badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań. Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
Ek 1 Student posiada pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami.
Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Efekty umiejętności:
Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.
Ek 5 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin.
Ek 6 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej.
Ek 7 Student potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Ek 8 Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT).
Efekty kompetencji społecznych:
Ek 9 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
EK 10 Student dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Metody i kryteria oceniania:
Efekty wiedzy:
Ek 1 Student posiada pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami.
Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Efekty umiejętności:
Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.
Ek 5 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin.
Ek 6 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej.
Ek 7 Student potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Ek 8 Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT).
Efekty kompetencji społecznych:
Ek 9 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
EK 10 Student dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst):
Wiedza
Student posiada elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności elementarnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; słabo zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student z trudem formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje słabo uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w podstawowym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student w elementarnym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze: z trudem potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; z trudem przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w podstawowym stopniu opracowuje projekt swoich badań; z trudem potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, z błędami analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada elementarną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób o odmiennym rozwoju, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w podstawowym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w podstawowym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student w podstawowym stopniu nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma podstawową świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, w elementarnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, z trudem dokonuje samooceny własnych kompetencji i słabo doskonali umiejętności, z trudem wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 3.5 (dst plus):
Wiedza
Student posiada w dostatecznym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dostatecznie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; dostatecznie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student w dostatecznym stopniu formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma dostateczną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w dostatecznym stopniu potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w dostatecznym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student w dostatecznym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze: dostatecznie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; dostatecznie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; w dostatecznym stopniu potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, dostatecznie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; dostatecznie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada dostateczną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada dostateczne umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student posiada dostateczną umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dostatecznie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w dostatecznym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student nabył dostateczną świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dostatecznie dokonuje samooceny własnych kompetencji i w dostatecznym stopniu doskonali umiejętności, w dostateczny sposób wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 4.0 (db):
Wiedza
Student posiada w zadowalającym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dość poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; odpowiednio zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student dość poprawnie formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje odpowiednio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma zadowalającą elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w zadowalającym stopniu potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w zadowalającym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada wystarczające podstawowe umiejętności badawcze: zadowalająco potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; odpowiednio przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i dość dobrze opracowuje projekt swoich badań; w wystarczającym stopniu potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, zadowalająco analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; dość poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada wystarczającą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student w zadowalającym stopniu posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w wystarczającym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dość dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w zadowalającym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student odpowiednio nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, dość poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zadowalająco dokonuje samooceny własnych kompetencji i wystarczająco doskonali umiejętności, w odpowiedni sposób wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 4.5 (db plus):
Wiedza
Student posiada dobrą elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności właściwie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; poprawnie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student dobrze formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje właściwie uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma poprawną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student właściwie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student właściwie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada właściwe podstawowe umiejętności badawcze: poprawnie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; właściwie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i dobrze opracowuje projekt swoich badań; właściwie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, właściwie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada właściwą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada dobre umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student posiada właściwą umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w wysokim stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student właściwie nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma właściwą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i poprawnie doskonali umiejętności, dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 5.0 (bdb):
Wiedza
Student posiada w pełni elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności całkowicie poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; bardzo dobrze zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student bezbłędnie formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje w pełni uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma kompletną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w pełni potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada kompletne podstawowe umiejętności badawcze: całkowicie poprawnie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; całkowicie poprawnie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i bardzo dobrze opracowuje projekt swoich badań; całkowicie poprawnie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, bezbłędnie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; całkowicie poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada kompletną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada bardzo dobre umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w pełni posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student kompletnie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student kompletnie nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, całkowicie poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, bardzo dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i bezbłędnie doskonali umiejętności, bardzo dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: