Pedagogika twórczości i zabawy WNP-PPW-PTZ
Student pozna podstawy pedagogiki twórczości i zabawy. Zdobędzie umiejętność tworzenia zajęć dydaktycznych, ćwiczeń, zabaw dla dzieci wykorzystując sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
Zakres tematów:
1. Pedagogika twórczości – cele i dziedziny.
2. Pojęcie twórczości. Teorie twórczości.
3. Twórczość dzieci i młodzieży. Wychowanie do twórczości.
4. Zasady i metody dydaktyki twórczości. Trening twórczość dzieci.
5. Pedagogika zabawy – podstawowe założenia. Rola zabawy w rozwoju dziecka.
6. Kategorie zabawy.
7. Założenia, cele i rodzaje technik dyskusyjnych. Techniki oparte na informacji zwrotnej ich rola i zastosowanie.
8. Projektowanie scenariuszy zajęć wykorzystujących pedagogikę zabawy i pedagogikę twórczości dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
EK-1 student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki twórczości – cele, dziedziny, teorie twórczości.
EK-2 student opisuje podstawowe założenia pedagogiki zabawy, zna i opisuje rolę zabawy w rozwoju dziecka.
EK-3 student zna i opisuje kategorie zabawy oraz zasady i metody dydaktyki twórczości.
Umiejętności:
EK-4 projektuje i przeprowadza ćwiczenia i zabawy rozwijające twórczość dzieci, wykorzystuje techniki dyskusyjne w pracy z dziećmi.
EK-5 student tworzy zajęcia dydaktyczne dla dzieci wykorzystując sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
Kompetencji społecznych:
EK-6 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Współpracuje w zespole i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek wobec członków grupy oraz wykładowcy.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Metody aktywizujące, techniki dyskusyjne, metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości, praca z tekstem.
Efekty w obszarze wiedzy – ocenianie ciągłe.
Efekty w obszarze umiejętności – ocenianie na podstawie wykonywanych zadań.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę pedagogiki twórczości– cele, dziedziny, teorie twórczości, rozwój twórczości dziecka. Zna podstawowe założenia pedagogiki zabawy, opisuje rolę zabawy w rozwoju dziecka. Na niskim poziomie opisuje kategorie zabawy i podstawy metodyki dydaktyki twórczości.
ocena dst. plus (3,5) – student zna i omawia podstawy pedagogiki twórczości– cele, dziedziny, teorie twórczości, rozwój twórczości dziecka. Zna i wymienia założenia pedagogiki zabawy, opisuje rolę zabawy w rozwoju dziecka. Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym o kategoriach zabawy i podstawach metodyki dydaktyki twórczości.
ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić cele, dziedziny, teorie twórczości, charakteryzuje rozwój twórczości dziecka. Zna i opisuje założenia pedagogiki zabawy, opisuje rolę zabawy w rozwoju dziecka. Posługuje się kategoriami zabawy, posiada wiedzę na poziomie dobrym o metodyce dydaktyki twórczości.
ocena db plus (4,5) - student opisuje cele, dziedziny, teorie twórczości, charakteryzuje rozwój twórczości dziecka. Zna i przedstawia założenia pedagogiki zabawy, opisuje rolę zabawy w rozwoju dziecka. Zna i opisuje poszczególne kategorie zabawy oraz metodykę dydaktyki twórczości.
ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki twórczości– cele, dziedziny, teorie twórczości, rozwój twórczości dziecka, metodyka dydaktyki twórczości. Zna i rozumie założenia pedagogiki zabawy, opisuje rolę zabawy w rozwoju dziecka. Potrafi scharakteryzować i proponuje poszczególne kategorie zabawy, posiada.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) – student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w projektowaniu prostych ćwiczeń i zabaw rozwijających twórczość dzieci, wykorzystuje proste techniki dyskusyjne w pracy z dziećmi. Planuje na poziomie dostatecznym zajęcia dydaktyczne dla dzieci wykorzystując podstawowe sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
ocena dst. plus (3,5) – student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w projektowaniu ćwiczeń i zabaw rozwijających twórczość dzieci, wykorzystuje proste techniki dyskusyjne w pracy z dziećmi. Planuje na poziomie dostatecznym zajęcia dydaktyczne dla dzieci wykorzystując znane sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
ocena db (4,0) – student projektuje ćwiczenia i zabawy rozwijające twórczość dzieci, wykorzystuje techniki dyskusyjne w pracy z dziećmi. Na poziomie dobrym planuje i organizuje zajęcia dydaktyczne dla dzieci wykorzystując kreatywne sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
ocena db plus (4,5) – student stosuje zdobytą wiedzę z zakresu pedagogiki twórczości i zabawy w celu stworzenia kreatywnych ćwiczeń i zabaw rozwijających twórczość dzieci, wykorzystuje techniki dyskusyjne w pracy z dziećmi. Planuje i organizuje zajęcia dydaktyczne dla dzieci wykorzystując oryginalne sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
ocena bdb (5,0) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki twórczości i zabawy w celu stworzenia oryginalnych i kreatywnych zajęć dla dzieci. Potrafi ułożyć i przeprowadzić ćwiczenia i zabawy rozwijające twórczość dzieci, wykorzystuje techniki dyskusyjne w pracy z dziećmi.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy, sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje na poziomie podstawowym. Przejawia kulturę osobistą i szacunek wobec członków grupy i wykładowcy na poziomie dostatecznym.
ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje w sposób dostateczny. Przejawia kulturę osobistą i szacunek wobec członków grupy i wykładowcy na poziomie dostatecznym.
ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które stara się zrealizować zgodnie z planem. Przejawia kulturę osobistą i szacunek wobec członków grupy i wykładowcy.
ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia kulturę osobistą i szacunek wobec członków grupy i wykładowcy.
ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek wobec członków grupy i wykładowców.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na ćwiczeniach
2. Aktywność na zajęciach
3. Zadania wykonywane w grupie i indywidualnie
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
1.Pedagogika twórczości , Szmidt, K.J. (2007).. Gdańsk: GWP. Rozdział 3 - Teorie twórczości i rozdział 4 - Twórczość dzieci i młodzieży (s. 167-192).
2.Trening twórczości - Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., GWP, Gdańsk 2005.
3. Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, red. E. Kędzior- Niczyporuk , Lublin 2003.
4. Dziecko w zabawie i świecie języka, A. Brzińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski, Poznań 1995.
5. Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela, Czaja-Chudyba I., Kraków 2006.
6. Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne, w: Dziecko w zabawie i w świecie języka, Czub T., red. A. Brzezińska, G. Lutomski, T. Czub, B. Smykowski, Poznań 1995, s. 270-294.
7. Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Domań R., Lublin 2003.
8. Antropologia - Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967.
9. Pedagogika zabawy jako metoda pracy z grupą, Kędzior-Niczyporuk E., Katowice 2008.
10.Klus-Stańska, D. (2008). Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji. w: E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły… Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 57-68). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
11.Edukacja kreatywna. Sajdak, A. (2008) Kraków: WAM (Rozdział 2: Edukacja kreatywna, s. 42-60).
12. Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji. Szmidt, K.J. (2009). [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie (s. 7-24). Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur, s. 7-24.
13.Twórcza aktywność dziecka, Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie (rozdział: Pedagogika kreatywności – istota, cele, podstawowe założenia, s. 191-211).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: