Psychologia społeczna
WNP-PPW-PSS-W
Wprowadzenie do psychologii społecznej – przedmiot psychologii społecznej i jej konteksty,
Spostrzeganie społeczne, czyli jak wyjaśniamy zachowania innych ludzi –
zachowania niewerbalne, ukryte teorie osobowości, atrybucje,
środowisko społeczne jako środowisko złożone,
metodologia badań społecznych w psychologii społecznej,
obserwacje w psychologii społecznej - analiza kluczowych eksperymentów w historii psychologii społecznej,
zachowania prospołeczne - dlaczego ludzie pomagają innym; sytuacyjne
determinanty zachowania prospołecznego; wyjaśnienia altruizmu u ludzi przez
psychologów ewolucyjnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie:
PPW_W02 Zna i rozumie historyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, w szczególności jego funkcjonowania w różnych interakcjach społecznych
PPW_W06 Posiada wiedzę z zakresu uwarunkowań psychologiczno-społecznych funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej,, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej
PPW_U03 Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej
PPW_K03 Jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:
PSPE_W03 zna biologiczne, psychologiczne, filozoficzne, aksjologiczne i
pedagogiczne uwarunkowania procesów prawidłowego i zaburzonego
rozwoju człowieka oraz procesów socjalizacji, wychowania i
nauczania-uczenia się
PSPE_U02 potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych
nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia
NP1_W05 Zna i rozumie pojęcie wychowania i kształcenia w kontekście psychologii społecznej, koncepcje psychologiczne człowieka, prawidłowości jego rozwoju stanowiące źródło działalności pedagogicznej oraz podstawowe pojęcia i aspekty procesu uczenia się, teorie spostrzegania społecznego i komunikacji, procesu uczenia się
NP1_W28 Zna i rozumie terminologię w obszarze pedagogiki, cele oraz zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
NP1_U04 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu psychologii społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i zawodowych
NP1_ K02 Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych i analizy zdarzeń pedagogicznych oraz podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. aktywność na zajęciach - wykład prowadzony w formie konwersatorium;
2. realizacja projektu, polegającego na określeniu problemu badawczego oddziaływań społecznych wraz z propozycja hipotez i ich weryfikacją oraz prezentacja projektu - w grupach.
Literatura
E. Aronson, Psychologia społeczna (którakolwiek wersja i wariant publikacji);
B. Wojciszke Psychologia społeczna (dowolna wersja)
A. Nowak, W. Borkowski, K. Winkowska-Nowak, Układy złożone w naukach społecznych, WN Scholar 2009. - lektura uzupełniająca
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi (w dowolnej wersji) - lektura uzupełniająca
G. Hofstede, Kultury i organizacje, (dowolna wersja) - lektura uzupełniająca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: