Pedagogika specjalna WNP-PPW-PS-W
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej;- nabyciu przez Studenta umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela edukacji elementarnej pracującego wg koncepcji edukacji włączającej lub pedagoga specjalnego z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, studia stacjonarne jednolite magisterskie:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji).
Efekt przedmiotowy 2.
Student identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3.
Student wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4.
Student stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W01; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W02; Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_W04; Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. - PSPE_U01
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu.
Efekt przedmiotowy 2.
Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Efekt przedmiotowy 3.
Student charakteryzuje w stopniu pogłębionym koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Efekt przedmiotowy 4.
Student różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5.
Student diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: