Pedagogika specjalna WNP-PPW-PS-MD
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PS_W1; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W2; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W4; Efekt przedmiotowy 4. - PS_W8
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. - PS_U1; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U2; Efekt przedmiotowy 7. - PS_U14
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8. - PS_K1; Efekt przedmiotowy 9. - PS_K2
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student posiada pogłębioną wiedzę o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i medycznymi.
Efekt przedmiotowy 2. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Efekt przedmiotowy 3. Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Efekt przedmiotowy 4. Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca).
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i medycznych.
Efekt przedmiotowy 7. Student potrafi prowadzić debatę; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania poglądów własnych z wykorzystaniem poglądów, opinii i stanowisk różnych autorów z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w celu dokonywania gruntownej analizy działań na rzecz edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8. Student jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej; gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne.
Efekt przedmiotowy 9. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych; w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej nauczyciela/pedagoga specjalnego.
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U04; Efekt przedmiotowy 4. - PPW_U05
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. - PPW_K09
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki specjalnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student zna i rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej).
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi integrować i wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawisk pedagogicznych.
Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, budowania świadomości konieczności stałego samodoskonalenia się jako człowiek i nauczyciel.
Opis ECTS
ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w wykładzie - 45 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz.
Suma godzin - 150 [150/25 = 6]
Liczba ECTS: 6
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: