Pedagogika specjalna WNP-PPW-PS
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej;
- nabyciu przez Studenta umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela edukacji elementarnej pracującego wg koncepcji edukacji włączającej lub pedagoga specjalnego z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w wykładzie - 45 godz. (sem. zimowy – 30 godz., sem. letni – 15 godz.)
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz.
Suma godzin - 150 [150/25 = 6]
Liczba ECTS: 6 | W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w wykładzie (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 30 godz.
Czytanie literatury – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 30 godz.
Suma godzin – 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3 | W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w wykładzie (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz.
Czytanie literatury – 20 godz.
Przygotowanie do egzaminu, konsultacje – 40 godz.
Suma godzin – 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3 | W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w wykładzie - 45 godz. (sem. zimowy – 30 godz., sem. letni – 15 godz.)
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz.
Suma godzin - 150 [150/25 = 6]
Liczba ECTS: 6
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, studia stacjonarne jednolite magisterskie:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji).
Efekt przedmiotowy 2.
Student identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3.
Student wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4.
Student stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W01; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W02; Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_W04; Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_W08
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. - PSPE_U01
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu.
Efekt przedmiotowy 2.
Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Efekt przedmiotowy 3.
Student charakteryzuje w stopniu pogłębionym koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Efekt przedmiotowy 4.
Student różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5.
Student diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z trudem objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Z błędami definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (z trudnością różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), elementarnie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Na poziomie podstawowym identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Z trudem definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student z trudem wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne
Student elementarnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Poprawnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (poprawnie różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), dostatecznie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Poprawnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Poprawnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student poprawnie wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne
Student poprawnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Odpowiednio definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (dość dobrze różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), zadowalająco objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Dość dobrze identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Prawidłowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student zadowalająco wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne
Student zadowalająco stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Dobrze definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (trafnie różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), właściwie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Trafnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Właściwie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student właściwie wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne
Student właściwie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student w pełni objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Kompletnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (bardzo dobrze różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), wzorowo objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Bezbłędnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Wzorowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Umiejętności
Student w pełni wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.
Kompetencje społeczne
Student kompletnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z trudem objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Elementarnie charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Z trudem różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności:
Student elementarnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Poprawnie charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Dostatecznie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności:
Student poprawnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, dostatecznie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, prawidłowo objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dość dobrze charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Odpowiednio różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności:
Student dość dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dobrze charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Właściwie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności:
Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student kompletnie objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. W pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. W pełni charakteryzuje w stopniu pogłębionym koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Bezbłędnie różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności:
Student bardzo dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: