Psychologia rozwoju człowieka WNP-PPW-PRCC
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką stadiów rozwoju człowieka poczynając od okresu wczesnego dzieciństwa kończąc na okresie późnej starości. Student pozna zmiany rozwojowe jakie zachodzą w rozwoju człowieku w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości i rozwoju mowy i komunikacji w okresie od narodzin do późnej starości.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
EK_ W02 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowe, ma wiedzę na temat współczesnych teorii rozwojowych
EK_W06, W07- Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych od momentu narodzin do późnej starości, ma świadomość zróżnicowanych możliwości i potrzeb dzieci w zależności od rozwoju poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka
EK_U02, U03, - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne
EK_K01, K09 - ma świadomość swojej wiedzy i widzi stałą potrzebę podnoszenia kwalifikacji; okazuje szacunek dla godności każdej jednostki, uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka, tworząc oddziaływania dydaktyczne, terapeutyczne, opiekuńczo-wychowawcze
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie się do zajęć (czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji) 15 godz.
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
30+15+15=60 godz./2 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, prezentacja artykułu naukowego z obszaru psychologii rozwojowej)
kolokwium pisemne (3 pytania otwarte, łączna liczba pkt 8)
Skala:
0-4 pkt - 2 (ndst)
4,5-5 pkt - 3 (dst)
5,5 pkt - 3+ (dst+)
6 pkt - 4 (db)
6,5-7 pkt - 4+ (db+)
7,5-8 pkt - 5 (bdb)
Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:
3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia
3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka
5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek
Literatura
Literatura podstawowa:
Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005
Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: