Pedagogika przedszkolna WNP-PPW-PPC-1
Przedmiot pozwala na zapoznanie z organizacją opieki, wychowania i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym, z interpretacją paradygmatów oraz wynikających z nich konsekwencji dla praktyki edukacyjnej, a także scharakteryzowanie kompetencji niezbędnych do realizacji zadań wynikających z roli nauczyciela pracującego w przedszkolu, prowadzenie analiz dotyczących współdziałania z rodzicami i najbliższym środowiskiem, strategii konstruowania wiedzy dzieci, rozwijania ich kompetencji oraz analiza podstawowych dokumentów opisujących pracę nauczyciela.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
PPW-W3 - Student zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku przedszkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej.
PPW_W4 – Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki przedszkolnej: główne placówki, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki przedszkolnej.
PPW_U8 – Student zna specyfikę roli nauczyciela (wychowawcy) w procesie edukacji dziecka oraz zasady i normy etyczne w pracy pedagogicznej; zasady projektowania ścieżki rozwoju osobistego i awansu zawodowego.
UMIEJĘTNOŚCI:
PPW_U12 – Student potrafi racjonalnie, zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej projektować aktywności dziecięce w przedszkolu, gospodarować czasem zajęć, odpowiedzialnie i celowo organizować pracę dziecka z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
PPW_K2 – Student jest gotów do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
OPIS ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przeczytanie literatury - 30 godz.
przygotowanie referatu/prezentacji - 15 godz.
konsultacje - 5 godz.
Razem: 80 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące kryteria:
1. Obecność na ćwiczeniach
2. Aktywność na ćwiczeniach
3. Przygotowanie referatu/prezentacji
4. Zaliczenia wiedzy podczas kolokwium – należy udzielić odpowiedzi na pytania obejmujące treści zawarte w sylabusie, posługując się przy tym wiadomościami z literatury, jak i własnymi osadami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: