Pedagogika ogólna WNP-PPW-POW
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1) Pedagogia – paideia – pedagogika;
2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk;
3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej;
4) Podstawowe środowiska wychowawcze;
5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.;
6) Podmiotowość w wychowaniu;
7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych;
8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje;
9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej;
10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice
EK 13 - Rozróżnia najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty pedagogiczne.
Umiejętności:
EK 1 - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką a innymi dyscyplinami naukowymi
EK 2 - Wykorzystuje podstawową wiedzę pedagogiczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i motywów zachowań
Kompetencje:
EK 1 - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela
EK 10 - Jest przekonany o sensie podejmowania działań pedagogicznych.
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:
- zajęcia - 30 godz.
- indywidualna lektura tekstów: 10 godz.
- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz.
suma godzin: 50 [50/25=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.
3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.
5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
METODY I KRYTERIA OCENIANIA:
Egzamin pisemny, w formie testu składającego się z pytań zamkniętych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.
Punkty - ocena:
10 = 5.0
9 = 4.5
8 = 4.0
7 = 3.5
6 = 3.0
Literatura
Literatura obowiązkowa
Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019.
Literatura uzupełniająca
Krystyna Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; Gerald Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; Stefan Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; Freidrich W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; Roman Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; Marta Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; Stanisław Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. Teresa Kukołowicz, Marian Nowak, Lublin 1997; Krzysztof Rubacha, Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; Bogusław Marian Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009; Bogusław Marian Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006-2011.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: