Podstawy matematyki dla nauczycieli WNP-PPW-PMNC
Celem zajęć/ćwiczeń jest:
-Przedstawienie zagadnień z podstaw matematyki z uwzględnieniem procesu jej nauczania.
-Rozwiązywanie prostych zadań i przykładów przy pełnym zrozumieniu aparatu teoretycznego
Treści matematyczne niezbędne nauczycielowi nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Opanowanie pojęć, których
podstawy intuicyjne są kształtowane na najniższym etapie nauczania.
Ćwiczenia i zadania utrwalające materiał teoretyczny oraz przykłady sugerujące organizowanie gier i zabaw.
Opracowywanie środków dydaktycznych, mających na celu realizację określonych partii materiału. ćwiczenia tego typu
wskazują na istotne powiązanie z materiałem teoretycznym i na konieczność dokładnego opanowania tego materiału przez
nauczyciela.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w I semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 15 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w II semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 10 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 10 godz.
Konsultacje: 5 godz. | W cyklu 2023/24_Z: W całym cyklu - dwa semestry.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w I semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 15 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w II semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 10 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 10 godz.
Konsultacje: 5 godz. | W cyklu 2023/24_L: Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w I semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 15 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w II semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 10 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 10 godz.
Konsultacje: 5 godz. | W cyklu 2024/25_Z: Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w I semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 15 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w II semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 10 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 10 godz.
Konsultacje: 5 godz. | W cyklu 2022/23_Z: W całym cyklu - dwa semestry.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w I semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 15 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu w II semestrze:
Zorganizowane/ćwiczenia - 30 godzin dydaktycznych
Przygotowanie do ćwiczeń/przygotowanie zadań/samodzielne rozwiązywanie: 10 godz.
Powtórzenie do zaliczenia: 10 godz.
Konsultacje: 5 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zagadnienia z zakresu matematyki wymagane do prowadzenia edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku
szkolnym.
Umiejętności:
1. projektowanie, organizowanie i monitorowanie działań edukacyjnych dzieci z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw.
Tworzenie sytuacji wychowawczo-dydaktycznych motywujących dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą oraz
modyfikowanie ich w celu pozyskania pożądanych efektów kształcenia i wychowania.
2. prowadzenie pogłębionego procesu oceniania i przekazywania informacji zwrotnych uczniom, w sposób zachęcający,
stymulujący dzieci do samodzielnego uczenia się, aktywności i rozwoju.
Kompetencje społeczne:
1. kształtowanie właściwych zachowań i postaw dzieci/uczniów wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność).
Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie kolokwium po każdym semestrze, obejmującego materiał prezentowany na
zajęciach.
ocena dst (3,0) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje
podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena dst. plus (3,5) -student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych,
charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena db (4,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych,
rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości
szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena db plus (4,5) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych,
rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości
szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena bdb (5,0) - student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie
podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości
szkolnej do uczenia się matematyki; w wyczerpujący sposób charakteryzuje umiejętności oraz definiuje cele i treści edukacji
matematycznej kształcone na pierwszym etapie edukacji.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do przeprowadzenia prostych zajęć
zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III;
potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena dst. plus (3,5) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dostatecznym do
przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania
umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji
matematycznej.
ocena db (4,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dobrym do przeprowadzenia
ciekawych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności
matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena db plus (4,5) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia inspirujących i
konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności
matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena bdb (5,0) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia oryginalnych i konstruktywnych
zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl.
I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
Kompetencje społeczne:
ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza
się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych;
odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością
i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się
dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się wysoką się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: