Prawa dziecka w teorii i praktyce WNP-PPW-PDTP
1. Podstawowe pojęcia: dziecko, prawa dziecka, dobro dziecka.
2. Źródła praw dziecka.
3. Konwencja o Prawach Dziecka .
4. Rodzaje praw dziecka.
5. Przejawy naruszeń i zagrożeń praw dziecka.
6. Prawa dzieci ze specjalnymi potrzebami.
6. Rzecznik Praw Dziecka i inne instytucje ochrony praw dziecka.
7. Prawa dziecka a obowiązki.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna pojęcie, znaczenie, źródła praw dziecka, ich rodzaje, instytucje ochrony.
Zna prawa dziecka, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia będące zagrożeniem lub naruszeniem praw dziecka.
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, budowania świadomości i konieczności stałego samodoskonalenia się w zakresie praw dziecka.
Jest gotów do dostrzegania i analizowania różnych sytuacji w środowisku dzieci i angażowania się we współpracę dla dobra dzieci, uczniów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (kolokwium) obejmujące treści przedstawione podczas wykładu dotyczące praw dziecka. Punktacja - 12 punktów.
3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu praw dziecka, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci w sytuacji zagrożenia ich praw, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji naruszenia praw dziecka, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. Ocena odpowiada liczbie punktów 5.
3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, nie diagnozuje jednak wnikliwie przejawów naruszenia praw dziecka, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania zagrożeń w obszarze praw dziecka, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka . Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7.
4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne w sytuacji zagrożeń praw dzieci, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. Ocena odpowiada liczbie punktów 8 -9.
4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, dobrze i wnikliwie rozpoznaje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne w sytuacji zagrożeń praw dzieci, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. Ocena odpowiada liczbie punktów 10-11.
5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą praw dziecka, ich źródeł, rodzajów, instytucji ochrony, potrafi rozpoznawać zagrożenia dla praw dziecka, rozumie potrzebę podejmowania działań, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze ochrony praw dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji dzieci, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. Ocena odpowiada liczbie punktów 12.
Literatura
Dziecko i jego prawa, pod red. E. Czyż, Warszawa 1992; Prawa dzieci w edukacji, Gdańsk 2006; J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012; M. Balcerek, Prawa dziecka, Warszawa 1986; Konwencja o prawach dziecka, pod red. S. L. Stadniczeńko, Warszawa 2015; M. Adrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej : (dziecko
– rodzina – państwo), Kraków 2003; 12 ważnych praw : polscy autorzy o prawach dzieci, pod red. J. Sell, E. Mierzyńska-Iwanowska, A. Belter, Poznań 2017; M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017; K. Kamińska, Dobro dziecka w dyskursie państwo - rodzina, inaczej o przemocy domowej, Kraków 2009; A. Łopatka, Dziecko : jego prawa człowieka, Warszawa 2000; A. Czerwińska-Rydel, R. Piątkowska, Moje prawa ważna sprawa, Łódź 2017, A. Maciak, Nic o nas bez nas! : dzieci i ich prawa, Poznań 2018; A. Krawczak - Chmielecka, O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 2017, nr 2; Prawa dziecka. Perspektywa prywatnoprawna i społeczna, pod red. D. Jaroszewska - Choraś, A. Kilińska - Pękacz, A. Wedeł - Domaradzka, Gdańsk 2019.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: