Dydaktyka ogólna WNP-PPW-DOW-DS
Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem ko-niecznym pracy pedagogicznej.
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,
- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,
- szkoła jako instytucja edukacyjna,
- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,
- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,
- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,
- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,
- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, ele-menty ewaluatyki edukacyjnej,
- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,
- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- historyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się, nau-czania (kształcenia) oraz badania nad dzieciństwem; różne uwarunkowania i złożoność tych procesów z uwzględnieniem perspektywy biologicznej, filozoficznej, psycholo-gicznej, społeczno-kulturowej,
- paradygmaty współczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku przedszkolnym i szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Student potrafi:
- integrować i wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych i humani-stycznych w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawisk pedagogicznych,
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki przed-szkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole.
Student jest gotów do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Opis ECTS
- udział w wykładach – 30 godzin
- praca domowa: zadania i quizy – 10 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- czytanie wyznaczonej literatury – 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 15 godzin
Kryteria oceniania
5.0
- 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.5.
- 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.0
- 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.5.
- 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.0
- 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika - studia I stopnia stacjonarne
- Pedagogika specjalna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: