Warsztat pedagogiczny - Pedagogika Lasu - poznawanie i doznawanie siebie w naturze WNP-PEZ-WaPMP
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student potrafi zdefiniować i przypisać poznawane terminy i pojęcia do określonych dziedzin i dyscyplin nauk humanistycznych i przyrodniczych.
2) Student przeprowadza szczegółową wizualizację miejsca biwaku w formie makiety lub rysunku), przedstawić pomysł na pomoce dydaktyczne stworzone z materiałów naturalnych.
3) Student samodzielnie planuje i wykonuje autorską konstrukcję przeszkody leśnej dla dzieci, scenariusza zajęć przyrodniczych dla młodzieży, przestrzeni kontemplacyjnej dla osoby starszej.
4) Student potrafi opisać właściwości krainy geograficznej z której pochodzi, z uwzględnieniem opisu podstawowych gatunków występującej w niej fauny i flory.
5) Student stosuje porównania kluczowych stanowisk teoretycznych, wyjaśniających zależność egzystencjalnego wymiaru człowieka od biocenotycznego środowiska lasu.
6) Student, w warunkach naturalnych przeprowadza indywidualne zajęcia z pedagogii lasu, z zaproszoną osobą (dzieckiem, dorosłym lub seniorem).
Ocena efektów kształcenia od nr 1 do 6 zależna jest od jakości zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
- na ocene 2 (nast..): nie umie wykorzystywać podstawowych terminów teoretycznych i technik praktycznych;
- na ocene 3 (dst.): poprawnie definiuje zaledwie kilka pojęć teoretycznych i jedną technikę praktyczną;
- na ocene 4 (db.): poprawnie definiuje większość poznanych pojęć, potrafi je ze sobą powiązać, znajdując w nich kluczowe zależności środowiskowe na poziomie lokalnym.
- na ocenę 5 (bdb.): definiuje zaproponowane w trakcie zajęć terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na wielu poziomach wzajemnych powiązać i zależności. Potrafi opisać techniki praktyczne z poziomu szczegółowej instrukcji działania. Przeprowadza kompleksową symulacje projektu całodniowych zajęć w terenie z uwzględnieniem etapu rozwojowego ich uczestników.
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów kształcenia (forma sprawdzenia czy EF został osiągnięty), opiera się na następujących metodach:
• projekty i ćwiczenia praktyczne/raporty z doświadczeń
• praktyki terenowe
• ocenianie ciągle aktywności podczas warsztatów
Dominujące metody dydaktyczne dla poszczególnych efektów kształcenia.
(W) - Wiedza: wykład problemowy i konwersatoryjny
(U) - Umiejętności: met. obserwacji - pomiaru w terenie; eksperymentu, prototypowania (poziom dociekliwości, refleksyjności i reflektowania się)
(K) - Kompetencje społeczne: met. seminaryjna (otwartość na dialog, przygotowanie się do zajęć, estetyka wykonanych prac, formy wypowiedzi i dyskusji, kultura osobista w relacji z wykładowcą i studentami.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
B. Śliwerski, M. Paluch, Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021
R. Louv, Ostatnie dziecko lasu, Warszawa 2020
A. Komorowska, M. Rokita, Kuchnia błotna, Kraków, 2019
J. Orzelska, W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Kraków, 2014
M. Kostrzyński, Gawędy o wilkach i innych zwierzętach, Warszawa 2020
O. Tokarczuk, Czuły narrator, 2020
Literatura uzupełniająca:
B. Powell, Skauting dla chłopców, (reprint), 2010
T. Gooley, Jak czytać wodę, Kraków, 2018
J. Kurek, K. Maliszewski, W przestrzeni dotyku, Chorzów, 2009
U. Zajączkowska, Patyki i Badyle, Warszawa, 2019
Ch. Foster, Jak Zwierzę. Intymne zbliżenie z naturą, Poznań, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: