Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka WNP-PEZ-WZAG
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:
1. „Nowe” pokolenie uczniów i jego problemy – próba nakreślenia obrazu na podstawie literatury przedmiotu. Wprowadzenie w problematykę zajęć (2h);
2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego i bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” (2);
3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych (2);
4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów (2).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EU_01: Absolwent zna i rozumie specyfikę współczesnego środowiska szkolnego i procesów w nim zachodzących.
EU_02: Absolwent zna i rozumie potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych odnoszących się do nowych warunków życia szkolnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
EU_01: Absolwent potrafi projektować działania profilaktyczne dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb osób stanowiących społeczność szkolną.
KOMPETENCJE:
EU_01: Absolwent jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h):
- godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h
- przygotowanie projektu – 8h
- przygotowanie się do zaliczenia – 12h
- udział w konsultacjach (MS Teams) –2h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Zaliczenie w formie pisemnej (odpowiedzi na trzy pytania problemowe/pytania typu Esej) z zakresu tematyki zawartej w sylabusie przedmiotu (Student/Studentka otrzymuje maks. 3 pkt za każde pytanie; na ocenę 3,0 – konieczne jest uzyskanie 5 pkt; 3,5-6pkt; 4,0-7pkt; 4,5-8pkt; 5,0-9pkt) (NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_K05).
Aktywność podczas zajęć (udział w debacie, giełdzie pomysłów) - pozwala na podniesienie (maks. o pół) oceny końcowej.
Platforma Moodle + aplikacja MS Teams.
Literatura
1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281.
4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl.
6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”.
7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element.
8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc.
10. Dodatkowe materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams oraz na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: