Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej WNP-PEZ-WTPS
Treści programowe:
1. Pojęcie pedagogiki specjalnej w kontekście interdyscyplinarnym. Pedagogika specjalna wobec konkretnych wyzwań współczesności. (2h)
2. Pojęcia pedagogiki specjalnej: norma, niepełnosprawność, rehabilitacja. Niepełnosprawność w ujęciu biopsychospołecznym. Integracja i inkluzja. (2h)
3. Pedagogika specjalna jako obszar wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami. Współczesne potrzeby i wyzwania. (4h)
4. Wsparcie osób wybitnie zdolnych jako jedno z zadań pedagogiki specjalnej - stan obecny i stan pożądany. (2h)
5. Pedagogika specjalna jako obszar wsparcia osób w różnych kategoriach wiekowych. (2h)
6. Nowe trendy w adaptacji otoczenia fizycznego do potrzeb osób z obniżoną sprawnością. (2h)
7. Pedagogika specjalna jako obszar nauki, kształcenia i praktyki zawodowej - aktualne problemy, wyzwania i rozwiązania (6h).
8. Innowacyjność we współczesnej pedagogice specjalnej w zakresie edukacji i rehabilitacji. Diagnoza problemów i proponowane rozwiązania. (10h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
NP2_W16, Znajomość i rozumienie potrzeb i działań wspierających osoby z trudnościami w rozwoju, funkcjonowaniu społecznym oraz różnymi potrzebami edukacyjnymi wymagającymi zindywidualizowanego procesu kształcenia, w tym alternatywnych form edukacji.
NP2_W24 Wyzwania i tendencje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter.
UMIEJĘTNOŚCI
NP2_U01 Analizowanie i rozpoznawanie aktualnych trendów i procesów zachodzących w obszarze pedagogiki specjalnej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
NP2_K03 Interpretowanie aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowanie własnego warsztatu pracy.
ECTS [1 ECTS = 25(30)h]:
Udział w zajęciach - 30h
Konsultacje - 2h.
Przygotowanie do zajęć - 13 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15 godz.
Suma godzin - 60 [60/25(30) = 2]
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody:
wykład konwersatoryjny i problemowy, rozwiązywanie problemu, dyskusja, prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach;
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:
1) zaliczenia pisemnego (100 pkt.).
2) za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowe punkty (max. 15)
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji, a także gdy materiał zaliczeniowy posiada cechy plagiatu.
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
OCENY wedle efektów kształcenia:
2,0
Nie posiada podstawowej wiedzy o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także wystarczającej umiejętności analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.
3,0
Posiada podstawową wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także dostateczną umiejętność rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.
3,5
Posiada zadowalającą wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także dość dobrą umiejętność rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.
4,0
Posiada rozwiniętą wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także dobrą umiejętność analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.
4,5
Posiada dość silnie rozwiniętą wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym licznych alternatywnych form edukacji, a także wysoką umiejętność analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz sprawnego budowania własnego warsztatu pracy.
5,0
Posiada bardzo szeroką wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym licznych alternatywnych form edukacji, a także wysoką umiejętność analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz sprawnego budowania własnego warsztatu pracy.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
A. Krause (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls. (wybrane artykuły)
Cz. Kosakowski (2009). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń, Wyd. Akapit. (wybrane artykuły)
I. Chrzanowska, Pedagogika Specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków. (wybrane artykuły)
Chrzanowska I. (2008), Edukacja „specjalna” w perspektywie zmiany, [w:] U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (2008), Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, s. 19-25.
A.E. Sękowski, B.M. Cichy (2012), Wybitne zdolności w perspektywwie teorii i praktyki pedagogiki specjalnej, [w:] Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak,Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 83-106.
M. Kilian (2009). Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:] Dylematy (niepełno)sprawności, rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, (red.) M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, (316-341).
plus materiały i skrypty własne
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
J. Binnebesel (2004). Nowe aspekty pedagogiki specjalnej, [w:] Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie
zmiany, (red.) Cz. Kosakowski, A. Krause, Olsztyn, Wyd. UWM, (122-126).
A. Krause (2010). Pedagogika robocza, złudzenia i nadzieje alternatywności w pedagogice specjalnej, [w:] Edukacja alternatywna w XXI wieku, (red.), Z. Melosik, B. Śliwerski, Poznań-Kraków, Impuls, (39-49).
W. Dykcik (2009). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji, [w:] Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, (13-137).
Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: