Warsztat pedagogiczny - Pedagogika Lasu - poznawanie i doznawanie siebie w naturze WNP-PEZ-WPW-MP
Pedagogika Lasu to przedmiot teoretyczno-praktyczny przeznaczony dla osób wrażliwych na przeżycia wartości transcendentnych (dobra, prawdy, piękna i wolności) w biocenotycznych warunkach leśnych. Zdefiniowane zostaną elementarne pojęcia z zakresu regionalizacji fizyczno-geograficznej wybranego obszaru leśnego i ich wpływu na człowieka, antropologii filozoficznej wyjaśniającej potrzebę źródłowego doświadczenia samego siebie w naturze; ekologii, leśnictwa i przyrodoznawstwa, pozwalającego na identyfikację najbardziej pospolitych gatunków zwierząt leśnych i roślin, w środowisku lokalnym. Przeprowadzone zostaną podstawowe ćwiczenia z technik biwakowych w celu bezpiecznego, ekologicznego i efektywnego przebywania w terenie leśnym. Pozyskana wiedza i zdobyte umiejętności pozwolą na zaplanowanie i przeprowadzenie jednodniowych zajęć praktycznych w terenie leśnym, uwzględniających metodykę pedagogiczną, antropologiczną i geragogiczną.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
B. Śliwerski, M. Paluch, Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021
R. Louv, Ostatnie dziecko lasu, Warszawa 2020
A. Komorowska, M. Rokita, Kuchnia błotna, Kraków, 2019
J. Orzelska, W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Kraków, 2014
M. Kostrzyński, Gawędy o wilkach i innych zwierzętach, Warszawa 2020
O. Tokarczuk, Czuły narrator, 2020
Literatura uzupełniająca:
B. Powell, Skauting dla chłopców, (reprint), 2010
T. Gooley, Jak czytać wodę, Kraków, 2018
J. Kurek, K. Maliszewski, W przestrzeni dotyku, Chorzów, 2009
U. Zajączkowska, Patyki i Badyle, Warszawa, 2019
Ch. Foster, Jak Zwierzę. Intymne zbliżenie z naturą, Poznań, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: