Warsztat pedagogiczny - Podstawy badań andragogicznych WNP-PEZ-WPW-JS
Podstawowe pojęcia: edukacja dorosłych, andragogika, edukacja formalna, nieformalna i incydentalna. Ośrodki badań andragogicznych. Kierunki refleksji i badań andragogicznych. Zagadnienia metodologii badań andragogicznych. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Konstruowanie systemu edukacji dorosłych. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia dorosłych. Kurs formą edukacji dorosłych. Edukacja na odległość. Problemy andragogiki specjalnej. Problemy andragogiki pracy. Pracownicy oświaty dorosłych. Najnowsze tendencje w badaniach nad edukacją dorosłych - publikacje książkowe oraz artykuły w czasopismach.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia niestacjonarne I stopnia:
NP1_W15 NP1_U08,
NP1_K03, NP1_K09,
NP1_K08
NP 1_W15 Student zna podstawowe teorie dotyczace wychowania, uczenia sie i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych
procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z
ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w
pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie
programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie.
P_WD1_07 Ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjach systemu
edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i
funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych,
wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych,
posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do
osrodków szkoleniowych, współpracy z organami
rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalnosci
gospodarczej, współpracy z instytucjami samorzadowymi
i pozarzadowymi realizujacymi zakres ustawicznej
edukacji zawodowej.
P_WD1_09 Zna podstawy prawne w zakresie edukacji, szkolenia i
pracy na poziomie lokalnym, krajowym i miedzynarodowym;
P_UD1_03 Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje
profesjonalne umiejetnosci, korzystajac z różnych zródeł
(w jezyku rodzimym i obcym) i nowoczesnych
technologii (ICT); potrafi korzystac z technologii
informatycznych w celu aktualizowania i wymiany
informacji zawodowych i edukacyjnych.
P_UD1_08 Potrafi animowac prace nad rozwojem uczestników
procesów pedagogicznych oraz wspierac ich
samodzielnosc w zdobywaniu kompetencji; posiada
umiejetnosci do aktywizowania osób dorosłych w
dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury
w małych ojczyznach.
P_KD1_01 Ma swiadomosc poziomu swojej wiedzy i umiejetnosci,
rozumie potrzebe ciagłego dokształcania sie zawodowego
i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych
kompetencji i doskonali umiejetnosci, wyznacza kierunki
własnego rozwoju i kształcenia wskazujac klientowi
możliwosci rozwoju kariery zawodowej przez całe życie.
P_KD1_02 Ma przekonanie o sensie, wartosci i potrzebie
podejmowania działan pedagogicznych w srodowisku
społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwan
zawodowych; wykazuje aktywnosc, podejmuje trud i
odznacza sie wytrwałoscia w realizacji indywidualnych i
zespołowych działan profesjonalnych w zakresie
doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
P_KD1_03 Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy
etyczne związane z własna i cudza praca, poszukuje
optymalnych rozwiazan, postępuje zgodnie z zasadami
etyki; posiada kompetencje do pełnienia funkcji
pedagogicznych w organizacjach pozarządowych
działajacych w obszarze poradnictwa zawodowego i
edukacji ustawicznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie warsztatu w formie ustnej.
Student otrzymuje dwa pytania z zakresu tematów zawartych w sylabusie.
Informacje o przebiegu zaliczenia są zawarte w pisemnym protokole zaliczeniowym podpisywanym przez Studenta i Egzaminatora.
Skala ocen:
2.0 niedostateczny,
3.0 dostateczny,
3.5 dostateczny plus,
4.0 dobry,
4.5 dobry plus,
5.0 bardzo dobry.
Ocena bardzo dobra 5.0 : Student posiada usystematyzowaną wiedzę dotyczącą treści kształcenia w zakresie Podstaw badań andragogicznych , bardzo dobrze potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością andragogiczną, sprawnie korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela.; bierze aktywny udział w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru andragogiki
Ocena dobra plus (4,5): Student posiada wiedzę dotyczącą terminologii i teoretycznych podstaw dydaktyki ; potrafi opracować założenia systemu dydaktycznego; zna psychologiczne podstawy uczenia się potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną, korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela. podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru andragogikii.
Ocena dobra (4,0): Student posiada wiedzę dotyczącą teoretycznych podstaw dydaktyki; w znacznym stopniu potrafi wskazać cele, treści, funkcje, zadania i podstawy systemu dydaktycznego. . Rozpoznaje podstawowe uwarunkowania pracy z uczniem w świetle dyskursów dydaktycznych; zna psychologiczne podstawy uczenia się,; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela. Potrafi rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną., korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela. podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru andragogikii.
Ocena dostateczna plus (3,5):Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą teoretycznych i podstaw dydaktyki; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać cele, treści, funkcje, zadania i podstawy systemu kształcenia; potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela. Potrafi w dostatecznym stopniu rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną; , korzysta z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student wykazuje w dostatecznym stopniu potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela ; sporadycznie podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru dydaktyki.
Ocena dostateczna (3,0):Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą teoretycznychi podstaw dydaktyki ; w dostatecznym stopniu potrafi wskazać cele, treści, funkcje, zadania i podstawy systemu dydaktycznego w ograniczonym stopniu potrafi sformułować założenia wybranego systemu kształcenia; w podstawowym stopniu zna psychologiczne podstawy uczenia się; w podstawowym stopniu potrafi scharakteryzować kompetencje zawodowe nauczyciela. Ma trudności w samodzielnym rozwijaniu swoich profesjonalnych umiejętności związanych z działalnością dydaktyczną; nie zawsze potrafi, chociaż się stara, korzystać z różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych. Student w podstawowym stopniu wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji andragogicznych ; rzadko podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru badań andragogicznych.
Praktyki zawodowe
-----
Literatura
Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Wyd. Naukowe ITE-PIB. Radom-Kraków 2009; Aleksander T., Andragog - akademickie spojrzenie na zawód. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2019, Nr 2, s. 63-74; Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18;
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000; Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wyd. Uniwersytet Wrocławski. Wrocław 1998; Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015; Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001;
Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
------- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: