Warsztat pedagogiczny - Kompetencje społeczne przydatne w "elastycznej pracy" WNP-PEZ-WPW-AKP
1. Design Thinking - istota, etapy procesu, wybrane techniki i narzędzia, przykłady zastosowania w pracy pedagoga, nauczyciela - 2 godz.;
2. Elastyczne, innowacyjne formy organizacji pracy w praktyce współczesnych przedsiębiorstw oraz np. przestrzeni coworkingowych - 2 godz.;
3. Właściwości elastycznego modelu zatrudnienia - istotne z punktu widzenia pracowników, w tym przyszłych pedagogów, nauczycieli - 2 godz.;
4. Kompetencje społeczne – elementy składowe, uwarunkowania i możliwości rozwoju na różnych etapach edukacji i aktywności zawodowej - 3 godz.;
5. Analiza wybranych kompetencji społecznych w kontekście m.in. wyzwań elastycznego modelu zatrudnienia oraz zmian w innych obszarach życia Prezentacja oraz ocena projektów studenckich - 6 godz.
W cyklu 2021/22_L:
1. Design Thinking - istota, etapy procesu, wybrane techniki i narzędzia, przykłady zastosowania w pracy pedagoga, nauczyciela - 2 godz.; |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EU_01 Student zna i rozumie problem zróżnicowania potrzeb edukacyjnych i wiążące się z tym zadania dla placówek, organizacji, w tym dotyczące procesu kształcenia lub doskonalenia zawodowego oraz działalności doradczej;
EU_02 Student zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, także regulacje dotyczące np. praw osób z niepełnosprawnościami;
UMIEJĘTNOŚCI:
EU_01 Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania podjętych problemów edukacyjnych oraz społeczno-zawodowych i projektowania sposobów ich rozwiązania;
EU_02 Student potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji (w tym w języku obcym) oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd podczas dyskusji w zespole i debaty online;
KOMPETENCJE:
EU_01 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań (pro)zawodowych, w tym działań pedagogicznych;
EU_02 Student jest gotowy do prowadzenia działań doradczych, rozpoznając potrzeby edukacyjne osób w różnym wieku;
EU_03 Student jest gotowy do prowadzenia działalności zgodnie z dyrektywami metodycznymi w pracy dydaktycznej.
Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 4 punkty ECTS razy 25 godzin pracy
- godziny kontaktowe - warsztaty - 15h
- przygotowanie się do zajęć, lektury - 45h
- przygotowanie projektu - 35h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Indywidualna praca zaliczeniowa - studium przypadku pracownika korzystającego z elastycznej formy organizacji pracy (miejsca, czasu, zadań) (NP1_W15, NP1_W33, NP1_U11, NP1_K03);
- Projekt studencki zespołowy - zaplanowanie, przeprowadzenie i ocena warsztatu wpisującego się w problematykę zajęć, z wykorzystaniem - do prezentacji wybranego zagadnienia - wyników analiz zawartych m.in. w dostępnych raportach z badań (krajowych i zagranicznych) (NP1_W15, NP1_U08, NP1_U11, NP1_K09);
- Aktywny udział w zajęciach*, pracach zespołu, debacie online
(NP1_W33, NP1_U08, NP1_U11, NP1_K08);
* możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Na ocenę dostateczną (3,0) - Student/Studentka posiada podstawową wiedzę dotyczącą współczesnego rynku pracy, w tym zmian zachodzących w modelu zatrudnienia; potrafi wyszukać, zarejestrować i poddać analizie (pracując indywidualnie oraz w zespole) potrzeby i konsekwencje (także edukacyjne) towarzyszące elastyczności zatrudnienia; zaprojektować działania sprzyjające rozwojowi kompetencji społecznych, przydatnych też w „elastycznej pracy”.
Wzmocnienie oceny dostatecznej (3,5; 4,0; 4,5; 5,0) dzięki: a. zaprezentowaniu i poddaniu analizie efektów indywidualnej pracy zaliczeniowej; b. przygotowaniu dodatkowych materiałów źródłowych na temat omawianych zagadnień, wykorzystanych m.in. podczas debaty (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki); c. dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi w projekcie (np. pełnienie funkcji lidera, opracowanie materiałów szczególnie wzbogacających prezentację zespołu projektowego). Wymienione elementy (a, b, c) będą poddane autoocenie oraz zostaną ocenione przez pozostałych Uczestników zespołu/warsztatu.
Literatura
1. Bańka A., (red.), Psychologia jakości życia, Poznań 2005.
2. Beck U., Społeczeństwo ryzyka: w drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.
3. Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
4. Deloitte, First Steps into the Labour Market. 2021 International survey of students and recent graduates, and previous editions: 2018, 2015.
5. Eurofound, Overview of New Forms of Employment – 2018 update, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2018.
6. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999.
7. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
8. Marody M., Giza – Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
9. Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2016.
10. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.
11. Wojnarowska A., Pomiar kompetencji społecznych – przegląd zagadnień, [w:] Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, A. Wojnarowska (red.), Lublin 2011.
12. Wybrane wyniki badań w ramach projektu PARP i UJ „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL): https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego.
Ponadto, dodatkowe materiały dla Osób uczestniczących w warsztacie, umieszczane np. w aplikacji MS Teams i/lub na Platformie Moodle.
W cyklu 2021/22_L:
1. Bańka A., (red.), Psychologia jakości życia, Poznań 2005. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: