Warsztat pedagogiczny - Kompetencje społeczne przydatne w "elastycznej pracy" - analiza dostępnych danych empirycznych WNP-PEZ-WPDAKP3
1. Design Thinking - istota, etapy procesu, wybrane techniki i narzędzia, przykłady zastosowania w pracy pedagoga/nauczyciela - 2 godz.
2. Właściwości elastycznego modelu zatrudnienia - istotne z punktu widzenia pracowników - 2 godz.;
3. Elastyczne, innowacyjne formy organizacji pracy w praktyce współczesnych przedsiębiorstw oraz przestrzeni coworkingowych - 2 godz.;
4. Kompetencje społeczne – elementy składowe, uwarunkowania i możliwości rozwoju na różnych etapach życia zawodowego - 3 godz.;
5. Analiza wybranych kompetencji społecznych w kontekście elastycznego modelu zatrudnienia. Prezentacja oraz ocena projektów studenckich - 6 godz.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student zna terminologię używaną w pedagogice, w szczególności z zakresu pedagogiki pracy, doradztwa zawodowego, diagnozy i analizy rynku pracy, zarządzania zasobami ludzkimi;
EK_02 Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice oraz pedagogice specjalnej, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno–społecznych;
EK_02 Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań;
EK_03 Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
KOMPETENCJE:
EK_01 Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności;
EK_02 Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu zawodowego.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS): 4 punkty ECTS razy 25 godzin pracy = 100h
- godziny kontaktowe - warsztaty - 15h
- przygotowanie się do zajęć, lektury - 45h
- przygotowanie projektu - 35h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Indywidualna praca zaliczeniowa - studium przypadku pracownika korzystającego z elastycznej formy organizacji pracy (miejsca, czasu, zadań) (NP1_W01, NP1_U01, PSI_U01, NP1_K03);
- Projekt studencki zespołowy - zaplanowanie, przeprowadzenie i ocena warsztatu wpisującego się w problematykę zajęć, z wykorzystaniem - do prezentacji wybranego zagadnienia - wyników analiz zawartych m.in. w dostępnych raportach z badań (krajowych i zagranicznych) (NP1_W01, NP1_W02/PSI_W16, NP1_U05/PSI_U05, NP1_U13, NP1_K03, PSI_K01);
- Aktywny udział w zajęciach*, pracach zespołu, dyskusji (NP1_W01, NP1_U01, NP1_K01);
- Analiza SWOT, Burza mózgów, Elementy Design Thinking (NP1_W01, NP1_U13, NP1_K01).
* możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Na ocenę dostateczną (3,0) - Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą współczesnego rynku pracy, w tym zmian zachodzących w modelu zatrudnienia, potrafi wyszukać, zarejestrować i poddać analizie (pracując indywidualnie oraz w zespole) konsekwencje towarzyszące elastyczności zatrudnienia, również odnoszące się do kompetencji społecznych przydatnych w „elastycznej pracy”.
Wzmocnienie oceny dostatecznej (3,5; 4,0; 4,5; 5,0) dzięki a. zaprezentowaniu (i poddaniu analizie) efektów indywidualnej pracy zaliczeniowej; b. przygotowaniu na zajęcia dodatkowych materiałów źródłowych na temat omawianych zagadnień; c. materiałów wzbogacających prezentację zespołu projektowego (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki); d. dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi w projekcie studenckim (np. pełnienie funkcji lidera). Wymienione elementy (a, b, c, d) będą poddane autoocenie oraz zostaną ocenione przez pozostałych Uczestników zespołu/warsztatów.
Literatura
1. Bańka A., (red.), Psychologia jakości życia, Poznań 2005.
2. Beck U., Społeczeństwo ryzyka: w drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.
3. Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
4. Deloitte, First Steps into the Labour Market. International survey of students and graduates, Central Europe 2018.
5. Eurofound, Overview of new forms of employment – 2018 update, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2018.
6. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999.
7. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
8. Marody M., Giza – Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
9. Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2016.
10. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.
11. Wojnarowska A., Pomiar kompetencji społecznych – przegląd zagadnień, [w:] Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, A. Wojnarowska (red.), Lublin 2011.
12. Wyniki badań w ramach projektu PARP i UJ „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL): https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: