Warsztat pedagogiczny - Edukacja międzykulturowa WNP-PEZ-WPBa
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentki i studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem i dyskryminacją. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej; Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej. Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową. Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi. Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi. Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe.
Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych. Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych. Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych. Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym). Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań. Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych. Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości.
Kompetencje społeczne: Świadomość istnienia różnic kulturowych. Uwrażliwienie na różnorodność kulturową. Postrzeganie różnorodności jako potencjału. Otwarta postawa wobec innych kultur. Akceptacja odmiennych punktów widzenia.
Kryteria oceniania
Zaliczenie warsztatu na podstawie obecności, aktywności. Indywidualne przygotowanie projektu zajęć z edukacji międzykulturowej.
3,0 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości;
3,5 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i jej miejsca w procesie kształtowania społecznych postaw;
4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów zróżnicowania kulturowego oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu;
4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej. Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji na temat międzykulturowości. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji międzykulturowej.
5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji międzykulturowej w procesie kształtowania postaw społecznych otwartych na różne kultury; potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami wielokulturowości i współżycia społecznego wielokulturowych społeczeństw.
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne – max. 50 pkt.;
- aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.;
- referat – max.30 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61 – 52 - -cena 3,0
51 i poniżej – ocena 2,0
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne
1. Metody podające (mini wykłady informacyjne i konwersatoryjne; opis);
2. Metody problemowe (burza mózgów; metoda sytuacyjna);
3. Metody ćwiczeniowo – praktyczne – (ćwiczebna – oparta na wykorzystaniu tekstów naukowych, filmu edukacyjnego, materiałów edukacyjnych; studium przypadku; obserwacja)
4. Metoda dyskusji
5. Metoda eksponująca (pokaz)
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. zaliczanie sprawdzianów z czytanych tekstów naukowych, rozporządzeń, ustaw i kolokwium pisemnego.
Literatura
Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa.
Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa.
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.
Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa.
Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.
Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: