Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Filozofia mitu WNP-PEZ-WOPMB
wykłady 1-2: Spotkanie mitu i filozofii : temat 1: Bezużyteczność poznania: od filomity do filozofa ; temat 2: logika ukryta w micie;
wykłady 3-4: Mit i paidea: temat 1: Nowa i stara paidea; temat 2: podpowiedzi płynące z platońskich mitów
wykłady 5: Magiczność myślenia i kryzys racjonalizmu
wykład 6: Prisca theologia
wykład 7-8: Dusza i duchowość człowieka - mit, sztuka, filozofia, nauka
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W)Student powinien nazywać i objaśniać językiem filozofii problematykę mitu w odniesieniu do kwestii kształcenia. Posiada filozoficzne (teoretyczne) rozumienie człowieka jako twórcy i podmiotu kultury.
(U)Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych, w tym żywotnych dla kultury kwestii mitologizacji wartości i wybranych pojęć (np. problematyka duszy i duchowości) .
(K)Student jest otwarty na wprowadzanie w swoją praktykę zawodową teoretycznych problemów filozoficznych, dzięki temu zdobywa też większą świadomość kultury i budujących ją relacji.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz.
__________________________________________
Godziny wykładowe......................................... 15
Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 20
Przygotowanie się do egzaminu................ 20
__________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
1) ocena formująca:
– na ocenę 2 - student nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu antropologii filozoficznej i etyki; - nie potrafi wskazać filozoficznych koncepcji mitu, nie docenia wiedzy humanistycznej w projektowaniu działań wychowawczych.
– na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) oraz filozoficznych koncepcji mitu. Dostrzega elementarne różnice występujące między różnymi językami opisu rzeczywistości, tj. językami: nauki, sztuki, religii.
– na ocenę 4 -Student nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) oraz filozoficznych koncepcji mitu, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań interpretacji faktu mitu.
– na ocenę 5 – Student nie tylko porównuje różne filozoficzne interpretacje mitu, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań i odnosić je do współczesnej kultury oraz praktyki wychowawczej.
2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów i lektur.
W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.
Literatura
Baudrilllard, Jean (1994). Simulacra and Simulation. Transl. Sheila F. Glaser. Ann Arbor: The University Michigan Press.
Baudrilllard, Jean (2016). The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publication Ltd.
Boużyk, Maria (2002). „Arystotelesowska koncepcja racjonalności wobec faktu mitu”. Studia Bobolanum 2/1:145–168.
Boużyk, Maria (2016). „Dlaczego mit? Kilka uwag w świetle filozofii klasycznej”. In: Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. A. Świerzowska i I. Trzcińska, Kraków: Wyd. Libron, pp. 9-26.
Boużyk, Maria (1999). „Między językiem przenośni a dosłownością”. Bobolanum 2: 453–478.
Boużyk, Maria (2008). „Mitologizacja wartości”. Studia Bobolanum 2:143–168.
Boużyk, Maria (2019a). “Mythological narrative and the issue of common space as a goal of education”. Polska Myśl Pedagogiczna 5: 145-160.
Boużyk, Maria (2019b). “Ethical identity as a task of education. In search of modern tools of pedagogical discourse”. Forum Pedagogiczne 2/1: 265-281.
Boużyk, Maria (2019c). “Overview of the project ‘Evaluation of humanistic competences developed in the pedagogical fields in a comparative perspective’”. Forum Pedagogiczne 1: 295-301.
Grzybowski, Jacek et al. (2016). Lękam się świata bez filozofii. O nieodzowności humanistyki w dobie techniki i globalizacji, w: Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia dydaktyki przedmiotowej, Warszawa: Liberi Libri, pp. 13-46.
Elias, Julius A. (1984). Plato’s Defence of Poetry, SUNY Press, London
Kamiński, Stanisław (1993). Filozofia i metoda, Lublin: TN KUL.
Klemczak, Stefan (2005). „Szaleństwo prób definiowania mitu”. Zeszyty Naukowe UJ. Studia Religiologica 38: 45-64.
Klik, Marcin (2016). Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969-2010). Warszawa: Wyd. UW.
Kołakowski, Leszek (2010). The Presence of myth. Chicago: University Chicago Press.
Korten, David C. (1999). The Post-Corporate World: Life After Capitalism. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Mieletinski, Eleazar (1981). Poetyka mitu. Transl. J. Dancygier. Warszawa: PIW.
Murray, Douglas (2018). The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam. London: Bloomsbury Continuum.
Murray, Douglas (2018). The Madness of Crowds, London: Bloomsbury Continuum.
Nowak, Piotr (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego.
Nowak, Piotr (2016). „Hodowanie troglodytów. Ciąg dalszy nastąpił”. In: Humanistyka z widokiem na uniwersytet, ed.: M. Cieliczko, E. Nowicka I J. Wolska, Poznań: Wyd. UAM, pp 87-100.
Reale, Giovanni (1999). Historia filozofii starożytnej. Vol. 1. Lublin: RW KUL.
Sandel, Michael J. (2020). The Tyranny of Merit. What’s Become to the Common Good? London: Penguin Books, 2020.
Szadkowski, Krystian (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: PWN.
Sztompka, Piotr (2014). „Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur”. In: Idea uniwersytetu. Reaktywacja, ed. Piotr Sztompka, Krzysztof Matuszek, Kraków: Wyd. UJ.
Weigel, George (2005). The Cube and the Cathedral. Europa, America Without God. Leominster: Gracewing.
Witkowski, Lech (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Welsch, Wolfgang (1997) Undoing Aesthetics. Trans. Inkpin Andrew. London: SAGE Publication Ltd.
Zwierzchowski, Piotr (1997), Myślenie mityczne w pedagogice w świetle koncepcji mitu Ernesta Cassirera. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.
Zybertowicz, Andrzej et al. (2015), Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wydawnictwo Kasper.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
link do zespołu na TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: