Wykład ogólnouczelniany - Filozoficzne i kulturowe uwarunkowania kategorii rodziny WNP-PEZ-WO-WS
Małżeństwo i rodzina w różnych kulturach - Chiny, Indie, świat arabski - Islam
Grecja Rzym, Żydzi
Chrześcijaństwo
Procesy sekularyzacji - laicyzacja, rodzina wiktoriańska
Rosja sowiecka
Rewolucja obyczajowa ‘68
Rodzina współczesna
Modele rodziny
kryzys rodziny, modele „alternatywne”
Kontrowersje wokół małżeństwa i rodziny
Sytuacja demograficzna, problemy społeczne, prawne
Rodzina w Polsce - sytuacja społeczna, problemy, kontrowersje
Filozoficzne uwarunkowania problemu małżeństwa i rodziny
Rodzina jako wspólnota osób
Teologia ciała Jana Pawła II
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1) wiedza: student przedstawia sytuację małżeństwa i rodziny w różnych kulturach, przedstawia sytuację rodziny współczesnej (modele rodziny) wskazuje źródła filozoficzne i kontekst społeczny współczesnych problemów i kontrowersji dotyczących rodziny.
2) umiejętności: student ma zdolność gromadzenia i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje kontrowersyjne problemy dotyczące małżeństwa i rodziny, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
3) postawy i kompetencje społeczne: student jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę dotyczącą rodziny; jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
zajęcia - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
suma godzin - 75
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia naukowej dyskusji;
- zdolność krytycznego myślenia i uważnej lektury tekstów;
Kolokwium końcowe
ocena niedostateczna (2) - student nie zna współczesnych problemów dotyczących rodziny, nie potrafi ich zanalizować, nie dostrzega związków między rożnymi modelami rodziny a zachowaniami społecznymi;
ocena dostateczna (3)
- wiedza: potrafi wyjaśnić specyfikę problematyki dotyczącej rodziny wskazuje kontrowersyjne zagadnienia; wskazuje związki między zagadnieniami filozoficznym a kulturowo-społecznymi, ma elementarną wiedzę na temat najważniejszych kontrowersji dotyczących kwestii rodziny;
- umiejętności ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne problemy dotyczące rodziny, posiada zdolność oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
- kompetencje: jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na omawianą problematykę, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo;
ocena dobra (4)
- wiedza: wskazuje społeczno-kulturowe uwarunkowania problemów dotyczących rodziny, uzasadnia wielostronne związki między uwarunkowaniami kulturowymi, poglądami filozoficznymi i ideologiami a życiem społecznym;
- umiejętności: potrafi trafnie analizować złożone problemy dotyczące rodziny w kontekście kulturowym, społecznym i moralnym; posiada zdolność interpretacji i analizy informacji zbieranych z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
- kompetencje: w swoim działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i profesjonalnością, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę dotyczącą rodziny, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu i krytycznej analizy poglądów;
ocena bardzo dobra (5)
- wiedza: student przedstawia wielostronne i złożone zagadnienia kontrowersyjne dotyczące rodziny, ma wszechstronną i pogłębioną wiedzę na temat zależności i zasad występujących miedzy czynnikami filozoficznymi, kulturowymi i społecznymi;
- umiejętności: w sposób pogłębiony i wszechstronny analizuje współczesne kontrowersyjne zagadnienia dotyczące rodziny, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić zależności i różnice występujące między nimi;
- kompetencje: wykazuje się wrażliwością na szczegółową, złożoną i kontrowersyjną problematykę filozoficzna i etyczną, widzi i w sposób pogłębiony uzasadnia potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie.
Literatura
Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002
Eichelberger Wojciech, Gutek Alina, Patchworkowe rodziny. Jak w nich żyć, Wydawnictwo Zwierciadło, Warszawa 2017.
Gender. Spojrzenie krytyczne (red.)J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017.
Hildebrand vin Dietrich, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017
Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005.
Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013
Sadowski Jakub, Rewolucja i kontrrewolucja obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat 20. I 30. XX wieku, Ibidem, Łódź 2005
Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny, Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010
Główny Urząd Statystyczny, Obszar tematyczny: dzieci i rodzina
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: