Wykład ogólnouczelniany - Totalitarne znamiona współczesnego globalizmu WNP-PEZ-WO-KG
Zakres materiału:
Uniwersalizm i obiektywizm w tradycji filozoficznej; nowoczesna krytyka uniwersalizmu, obiektywnej prawdy oraz wszelkich norm, zasad i wartości; relatywizm i subiektywizm wszystkich rozwiązań; określenie globalizmu, jego wieloaspektowość; myśl postmodernistyczna intelektualnym zapleczem globalizmu; ambiwalentny stosunek do globalizmu; podobieństwa i różnice między globalizmem a totalitaryzmem; totalitarne elementy globalizmu; minione formy totalitaryzmu (faszyzm i komunizm); nowa, trzecia "ideologia zła"; apel o związek wolności z prawdą.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat współczesnego globalizmu, potrafi wskazać jego filozoficzne i historyczno-społeczne uwarunkowania, porównać z innymi strukturami społeczno-politycznymi (totalitaryzmem).
Umiejętności:
Absolwent potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Ma umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, odwołując się do argumentacji różnych stanowisk i tendencji.
Kompetencje:
Absolwent ma przekonanie o wadze profesjonalnej refleksji na tematy zjawisk i procesów społecznych, ich szans i zagrożeń oraz potrzebie przestrzegania zasad etycznych i troski o pełny rozwój człowieka.
Aktywność studenta i liczba godzin pracy:
- godziny wykładu - 15 godz.
- przygotowanie ustnej i pisemnej prezentacji - 25 godz.
- lektura tekstów - 20 godz.
- przygotowanie się do egzaminu - 15 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 75 godz./25=3
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, problemowy, indywidualna lektura, prezentacja wybranych zagadnień, dyskusja.
Na końcową ocenę składają się: obecność (minimum 50%); aktywność na zajęciach; końcowe kolokwium w formie pisemnej. Cztery (4) nieusprawiedliwione nieobecności skutkują dodatkowymi pytaniami na kolokwium. Dobra frekwencja i aktywność świadcząca o przyswojeniu wskazanych wcześniej tekstów będzie nagrodzona zwolnieniem z kolokwium.
3.0 - potrafi scharakteryzować globalizm, wskazać jego negatywne strony.
4.0 - potrafi określić globalizm w różnych jego aspektach, wskazać jego uwarunkowania, porównać z innymi systemami społecznymi.
5.0 - potrafi nie tylko określić globalizm w różnych jego aspektach, lecz zinterpretować to zjawisko w kontekście uniwersalizmu i obiektywizmu filozofii klasycznej; wskazać podobieństwa i różnice ze znanymi formami totalitarnymi (faszyzmem i komunizmem).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. P. Sołhaj, globalizm a totalitaryzm. Dostępny w internecie: http://adwokat-solhaj.pl/globalizm_a_totalitaryzm.html;
2. P. Jaroszyński, Globalizm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t.3, Lublin 2002, s. 795-799;
3. Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus (1991) nr 41, 44, 46.
Literatura uzupełniająca:
1. Globalizacja (="Wokół współczesności" 2(14) 2002);
2. "Człowiek w kulturze" nr 25, 2015;
3. M. A. Peeters, Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej, Warszawa 2010;
4. M. A. Peeters, Polityka globalistów przeciwko rodzinie, Warszawa 2013;
5. R. Brague, Prawo Boga. Filozoficzna historia przymierza, Warszawa 2015;
6. P. Jaroszyński, Globalizm a reforma edukacji w Polsce, "Człowiek w kulturze" nr 12, 1999, s. 105-113;
7. W. Krajewski, Uniwersalizm, w: Słownik pojęć filozoficznych, Warszawa 1996, s. 205;
8. J. Filipkowski, Uniwersalizm. w: Encyklopedia katolicka, t. 19, Lublin 2013, k. 1358-1360;
9. K. Gryżenia, Moderm Globalism Versus Traditional Universalism. Freedom or Totalitarian Oppression?, ""European Journal of Social and Human Sciences" 4(3) 2017, s. 11-24;
10. U. Michalak, Jana Pawła II apel o etyczny wymiar globalizacji, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2008, t. 11, nr 1, s. 135-142;
11. Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor (1993) nr 35;
12. T. Bertone, Wiara a dobro wspólne. Chrześcijańska oferta dla wsoółczesnego społeczeństwa, Warszawa 2016, s. 149-157 (Religia i polityka w dobie globalizmu).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: