Wprowadzenie do psychologii WNP-PEZ-WDP-NP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania. Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: neuropsychologia, psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, społeczna i ewolucyjna. Przedstawione będą też założenia psychologii jako nauki empirycznej - przegląd przez podstawowe modele i metody prowadzenia badań - jak również kwestie etyczne związane z nimi.
W wyniku prowadzonych zajęć student nie tylko zapozna się z kluczowymi pojęciami i teoriami psychologicznymi, ale zyska całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki, nauczy się poprawnie analizować jej osiągnięcia empiryczne oraz zastosować zdobytą wiedzę w praktyce pedagogicznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 - zna i rozumie elementarną terminologie używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii: neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej oraz metod, technik i narzędzi badawczych w psychologii.
W_02 - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania oraz nazwiska ich twórców i kluczowych przedstawicieli
W_03 - zna podstawowe teorie z obszaru psychologii (neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej, psychologii stresu, psychologii emocji i motywacji, postrzegania zmysłowego)
Umiejętności:
U_01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle
koncepcji psychologicznych
U_02 - potrafi prawidłowo interpretować i analizować teorie psychologiczne i doniesienia empiryczne
Kompetencje:
K_01 - rozumienie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań
pedagogicznych.
K_02- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych
Kryteria oceniania
A) Test z zadanej literatury przedmiotu (EW01,EW02,EW03) - zaliczenie testu uprawnia do podejścia do zaliczenia ustnego.
Test z literatury przedmiotu jest tylko na zaliczenie. Do zaliczenia jest wymagane uzyskanie 70% punktów.
Literatura wskazana do testu:
1. Kozielecki J. (1997, 1998,2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.
2. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje: tom 2: Rozdziały 1.i 3; tom 3: Rozdział 1; tom 5: Rozdział 2.
B) Zaliczenie ustne z treści prezentowanych na zajęciach (EW1,EW2,EW3, EU1, EU2, EK1, EK2)
Na ocenę:
5,0 student odpowiada wyczerpująco w min. 90% na zadane mu pytania
4,5 student odpowiada wyczerpująco w min. 80% na zadane mu pytania
4,0 student odpowiada wyczerpująco w min. 70% na zadane mu pytania
3,5 student odpowiada wyczerpująco w min. 60% na zadane mu pytania
3,0 student odpowiada wyczerpująco w min. 50% na zadane mu pytania
2,0, student odpowiada wyczerpująco w mniej niż 50 % na zadane mu pytania
Podczas zaliczenia ustnego studentowi zadawane są 3 lub więcej pytań (oraz pytania pomocnicze lub pogłębiające) w celu zweryfikowania jakości opanowania danego efektu uczenia się określonego poniżej:
2 (ndst.):
a) w zakresie wiedzy student:
- nie zna elementarnej terminologii używanej w psychologii,
- nie zna psychologicznych koncepcji człowieka i jego funkcjonowania,
- nie zna podstawowych teorii z obszaru psychologii
b) w zakresie umiejętności:
- nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych,
- nie potrafi prawidłowo interpretować teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- nie rozumie znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
3 (dost.):
a) w zakresie wiedzy:
- zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- wymienia podstawowe teorie z obszaru psychologii
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych.
- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
na ocenę 4,0 (db.) student:
a) w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać różnorodne założenia teorii psychologicznych i wskazać elementy je różniące;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie i wyjaśnia znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
na ocenę 5,0 (bdb) student:
a) w zakresie wiedzy:
- zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności,
- ma szeroką wiedzę na temat teorii z obszaru psychologi i ich praktycznego znaczenie w badaniach i pracy psychologa oraz pedagoga;
b) w zakresie umiejętności:
- analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość,
- potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- wyróżnia się rozumieniem znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych,
- jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje, t. 1-5, Warszawa: PWN lub Zimbardo P., Ruch F.
(1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.
Literatura uzupełniająca:
1. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP
2. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP
3. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN
4. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: