Warsztat badawczy - Badania jakościowe w pedagogice WNP-PEZ-WB-BJ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodo-logicznej pedagogiki, a w szczególności zna główne orientacje badawcze, strategie i metody badań jakościowych,
- posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej;
Umiejętności:
Student:
- ma pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk pedagogicznych przy użyciu różnych źródeł oraz jakościowego interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych;
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;
- opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań;
- potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd i podając argumenty za i przeciw.
Kompetencje społeczne:
Student:
- ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy i budowania warsztatu pracy pedagoga.
Opis ECTS:
udział w seminarium – 15,
praca własna:
- przygotowanie się do zajęć – 15,
- czytanie literatury – 15,
- przygotowanie prac pisemnych – 30.
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania: prace pisemne, lista obecności i aktywności.
Warunki zaliczenia: (1) obecność co najmniej na połowie zajęć (będzie prowadzona lista), (2) wykonywanie zadań zleconych przez prowadzącego i (3) sporządzenie w terminie pięciu prac pisemnych.
Ocena końcowa składa się z następujących elementów: (1) średnia ocen uzyskanych z prac pisemnych (80%), (2) aktywność na zajęciach (20%). Osoby, które będą miały pełną frekwencję, uzyskują bonus w postaci 0,5 stopnia wyżej w ocenie końcowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012a), Badania jakościowe, t. 1: Podejścia i teorie, Wydawnic-two Naukowe PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012b), Badania jakościowe, t. 2: Metody i narzędzia, Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Literatura dodatkowa:
Kawecki I. (1994), Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Łódź (biblioteka WNP).
Kawecki I. (2003), Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kawecki I. (2004), Wiedza praktyczna nauczyciela: studium etnograficzne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Konecki K.T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Palka S. (2018), Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: