Terapia trudności w uczeniu się matematyki WNP-PEZ-TTM-B
1. Terminologia.
2. Przyczyny trudności w uczeniu się matematyki.
3. Rodzaje zaburzeń zdolności matematycznych.
4. Kryteria diagnostyczne.
5. Symptomy .
6. Terapia pedagogiczna – formy, cele, zasady.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się.
EK2 – student wie jak dostosowywać metody pracy stosownie do potrzeb i możliwości uczniów.
EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III, zna i stosuje odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.
EK-4 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych, wrażliwy na potrzeby uczniów, świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje z różnymi instytucjami.
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie literatury: 30 godz.
Przygotowanie scenariusza zajęć oraz pomocy dydaktycznych: 15 godz,
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się
i potrafi je zastosować, charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena bdb (5) - student zna i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się charakteryzuje umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania klasach I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć z zgodnie z metodyką nauczania w klasach I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) - student konstruuje ciekawy scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.
ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych oraz we współpracę z instytucjami wspierającymi.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych oraz we współpracę z instytucjami wspierającymi.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych oraz we współpracę z instytucjami wspierającymi.
ocena db plus (4,5) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych oraz we współpracę z instytucjami wspierającymi.
ocena bdb (5,0) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych oraz we współpracę z instytucjami wspierającymi.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane pracami przygotowywanymi przez studentów.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez przygotowywanie przez studentów pomocy dydaktycznych oraz prezentacji.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu),
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach),
3. przygotowanie programu zajęć, scenariusza zajęć (oraz poprowadzenie zajęć), prezentacji.
Na ocenę końcową składają się:
Prace zaliczeniowe (projekty, prowadzenie zajęć, prezentacje multimedialne) – 50 pkt.;
50-47 – ocena 5,0
46-42 – ocena 4,5
41-37 – ocena 4,0
36-32 – ocena 3,5
31-27 - ocena 3,0
26 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gruszczyk – Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP 1994.
Oszwa U., Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci, w: Neuropsychologia kliniczna dziecka, wybrane zagadnienia.
Oszwa U., Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia., Impuls 2008.
Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Impuls 2006.
Małasiewicz A., Aby polubić matematykę. Wyd. Harmonia 2006.
Literatura uzupełniająca:
Małasiewcz A., Poznaję matematykę krok po kroku. Wyd. Harmonia, 2015.
Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych, Wyd. Harmonia, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: