Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PEZ-TPWC19
1.Wychowanie w strukturze pedagogiki.
2. Podstawowe teorie wychowania
3. Aksjologia u podstaw promocji teorii wychowania
3. Kategorie wpisane w nurt teorii wychowania
4. Znaczenie aplikacyjne teorii wychowania w wykształceniu pedagoga i pedagoga specjalnego
Opis osiągania efektów
1. Ćwiczenia wpisane w problematykę zajęciową
2.Praca studenta z literaturą
3. Aktywny udział studenta w zajęciach
4. Dialog
Metody dydaktyczne i kryteria oceniania:
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, projekty zespołowe, ćwiczenia praktyczne, case study.
Ocena efektów kształcenia: dialog (30%), ustny sprawdzian wiedzy(50%), zadanie zespołowe z indywidualną kontrolą osiągnięć (20%).
- ocenę dostateczną / 3,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedzę i umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje brak samodzielności w realizacji zadań, wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 5/.
- ocenę ponad dostateczną / 3.5/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedze umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje małą samodzielność w realizacji zadań , wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 4/.
- ocenę dobrą / 4,0/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wymaga konsultacji w przygotowaniu projektu . Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 3/.
- ocenę ponad dobrą / 4,5/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wykazuje własną inicjatywę w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Potrafi sformułować proste sądy i opnie w zakresie omawianych zagadnień. Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 2/.
- ocenę bardzo dobrą / 5,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością i dużym zaangażowaniem w realizację zadań. Podejmuje dodatkową aktywność z własnej inicjatywy aby pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi przekazywać zdobytą wiedzę, dzielić się nią z innymi. Formułuje własne sądy i opinie w zakresie omawianych. Pełna frekwencja na zajęciach z wyjątkiem sytuacji nagłych, nieprzewidywalnych.
Opis ECTS:
1.Godziny kontaktowe: 30 godz.
2.Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.
3.Przygotowanie się do zaliczenia/ egzaminu - 30 godz.
4. Liczba punktów ECTS: (75 godz.) = 3 ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i
rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
- Ma uporządkowana wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.
- Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
- Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i
rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
- Ma uporządkowana wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.
- Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
- Ma podstawowa, uporządkowana wiedze o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać podstawowa wiedze teoretyczna z
zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.
- Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i
dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.
- Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza praca, poszukuje optymalnych rozwiązań , postępuje zgodnie z zasadami etyki.
- Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
- W programowaniu pracy wychowawczej dostrzega wartość towarzyszącej i aktywnej obecności wychowawcy w procesie rozwoju wychowanka, odwołując się do kategorii: rozumu, religii, miłości wychowawczej.
Opis ECTS:
1.Godziny kontaktowe: 30 godz.
2.Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.
3.Przygotowanie się do zaliczenia/ egzaminu - 30 godz.
4. Liczba punktów ECTS: (75 godz.) = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, projekty zespołowe, ćwiczenia praktyczne, case study.
Ocena efektów kształcenia: dialog (30%),ustny sprawdzian wiedzy (50%), zadanie zespołowe z indywidualną kontrolą osiągnięć (20%).
- ocenę dostateczną / 3,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedzę i umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje brak samodzielności w realizacji zadań, wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 5/.
- ocenę ponad dostateczną / 3.5/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedze umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje małą samodzielność w realizacji zadań , wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 4/.
- ocenę dobrą / 4,0/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wymaga konsultacji w przygotowaniu projektu . Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 3/.
- ocenę ponad dobrą / 4,5/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wykazuje własną inicjatywę w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Potrafi sformułować proste sądy i opnie w zakresie omawianych zagadnień. Brak pełnej frekwencji na zajęciach/ więcej niż 2/.
- ocenę bardzo dobrą / 5,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością i dużym zaangażowaniem w realizację zadań. Podejmuje dodatkową aktywność z własnej inicjatywy aby pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi przekazywać zdobytą wiedzę, dzielić się nią z innymi. Formułuje własne sądy i opinie w zakresie omawianych. Pełna frekwencja na zajęciach z wyjątkiem sytuacji nagłych, nieprzewidywalnych
Literatura
Bibliografia
Podstawowa:
Denek K., Wartości i cele edukacji. Toruń 1994
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń 1999.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Warszawa2008.
Kotarbiński T., Pisma etyczne. Wrocław 1987.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Lublin 1993( wyd. I.; 1996 ( wyd. II).
Lewin A., System wychowania a twórczość pedagogiczna, Warszawa 1983
Muszyński H., Ideał i cele wychowania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1974.
Muszyński H., Zarys teorii wychowania. Warszawa 1981, wyd. V.
Wołoszyn S., 1998, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce 1998.
Uzupełnijąca:
Arystoteles, Dzieła wszystkie. Warszawa 1996.
Baraniak B., Wartości w pedagogice pracy. Warszawa 2008.
A. Lewin, System wychowania a twórczość pedagogiczna, Warszawa 1983
Mariański J., Zdunkiewicz W., Wprowadzenie do socjologii moralności. Lublin 1991.
Misztal M., Problematyka wartości w socjologii. Warszawa 1980.
Obuchowski K., Człowiek intencjonalny. Warszawa 1993.
Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb. Poznań 2000.
Obuchowski K., Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz 2001.
Okoń W., Słownik pedagogiczny. Warszawa 1992.
Stefan Kardynał Wyszyński, Duch pracy ludzkiej. Myśli o warunkach pracy. Poznań 1957; 1993.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Warszawa 1976.
Wiatrowski Z., Praca w zbiorach wartości pracujących, bezrobotnych i młodzieży szkolnej. Włocławek 2004.
Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania, Karkonoska Państwowa Wyższa Szkoła Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: