Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PEZ-TPW
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy przez studenta na temat miejsca teoretycznych podstaw wychowania w naukach pedagogicznych/w naukach o wychowaniu. Wobec powyższego w ramach zajęć podejmowane są zagadnienia opisujące: teorię wychowania jako dyscyplinę naukową; różnorodne ujęcia definicyjne wychowania; metodologiczne problemy teorii wychowania; antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania, dynamikę i podstawowe właściwości procesu wychowania; podmiotowość w wychowaniu; proces wychowania moralnego i jego strukturę; społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania oraz wychowanie a przemiany współczesnego świata.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Wiedza:
Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.
Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Kompetencje:
Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka;
Opis ECTS
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe - wykład 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30
Przygotowanie się do egzaminu 25
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Inne formy – indywidualna praca z tekstem 30
Sumaryczna liczba punktów ECTS 100 godz./25 = 4
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.
Punkty - ocena:
10-9 = 5.0
8 = 4.5
7 = 4.0
6 = 3.5
5 = 3.0
3.0 - Umie scharakteryzować filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze, wie jakie są relacje między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.
3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) teorii wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania; potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.
5.0 - Potrafi przedstawić podstawy teorii wychowania oraz wiedzę interdyscyplinarną w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka, analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2002; Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca:
S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; J. Górniewicz, P. Petrykowski, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Toruń 1992; Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: