Terapia pedagogiczna w przedszkolu i szkole WNP-PEZ-TPPS
Kurs obejmuje następujący zakres tematyczny spotkań.
1. Przyczyny niepowodzeń szkolnych
2. Zaburzenia funkcji motorycznych i koordynacji /Rola ruchu w procesie nauczania i terapii dziecka
3. Nadpobudliwość psychoruchowa– zapobieganie i niwelowanie
4. Spektrum autyzmu – przykłady metod terapii
5. Zaburzenia Komunikacji językowej
6. Zaburzenia percepcji słuchowej – przykłady metod wsparcia ucznia i terapii
7/8 Ćwiczenia praktyczne z zakresu grupowej terapii pedagogicznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1_student charakteryzuje przyczyny niepowodzeń szkolnych
EK2_ Student potrafi scharakteryzować podstawowe symptomy omawianych zaburzeń
EK3_ Student prezentuje metody terapii skoncentrowane na różnego typu niepowodzeniach szkolnych
Umiejętności:
EK4_Student potrafi identyfikować symptomy wybranych zaburzeń rozwojowych, (powodujących trudności w uczeniu się)
Ek5_ Student potrafi planować program wsparcia podopiecznego/ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych
EK6_ Student potrafi komunikować się z dzieckiem/ uczniem/grupą/ rodzicem/ specjalistą/ terapeutą i innymi os. zaangażowanymi w proces terapeutyczny dziecka
EK7_ Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu integracji, uwrażliwienia grupy nt. akceptacji, wsparcia, empatii, pomagania, wybranych problemów edukacyjnych, problemów zdrowotnych i in.
Kompetencje:
EK8_ Student rozumie potrzebę stałego budowania i doskonalenia własnego warsztatu pracy terapeutycznej, doskonalenia własnej osoby, poszerzania kompetencji i otwartego stosunku do świata.
Opis 2 ECTS:
Udział w zajęciach: 15 godz
Przygotowanie do zajęć, praca własna, czytanie literatury i in.: 30 godz
Przygotowanie prezentacji: 15 godz
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Na ocenę dst (3) Student – w ograniczonym zakresie potrafi wskazywać i charakteryzować przyczyny i symptomy niepowodzeń szkolnych, dostrzegać ich znaczenie dla funkcjonowania dziecka, projektować programy wsparcia ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych, współpracować z innymi nauczycielami, terapeutami, rodzicami i in. podmiotami odpowiedzialnymi za wsparcie tych oddziaływań, prowadzić zajęcia wspomagające funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, zdaje sobie sprawę z potrzeby dalszego rozwoju zawodowego w obszarze nauk społecznych, szczególnie pedagogicznych.
Na ocenę dst + (3+) student – w niepełnym zakresie potrafi wskazywać i charakteryzować przyczyny i symptomy niepowodzeń szkolnych, dostrzegać ich znaczenie dla funkcjonowania dziecka, projektować programy wsparcia ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych, współpracować z innymi nauczycielami, terapeutami, rodzicami i in. podmiotami odpowiedzialnymi za wsparcie tych oddziaływań, prowadzić zajęcia wspomagające funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, zdaje sobie sprawę z potrzeby rozwoju zawodowego w obszarze nauk społecznych, szczególnie pedagogicznych.
Na ocenę db (4) student – potrafi poprawnie wskazywać i charakteryzować przyczyny i symptomy niepowodzeń szkolnych, dostrzegać ich znaczenie dla funkcjonowania dziecka, projektować poprawne programy wsparcia ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych, współpracować z innymi nauczycielami, terapeutami, rodzicami i in. podmiotami odpowiedzialnymi za wsparcie tych oddziaływań, prowadzić poprawne zajęcia wspomagające funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, rozumie potrzebę stałego rozwoju zawodowego w obszarze nauk społecznych, szczególnie pedagogicznych.
.
Na ocenę db + (4+) student – potrafi wnikliwie scharakteryzować przyczyny i symptomy niepowodzeń szkolnych, dostrzegać ich znaczenie dla funkcjonowania dziecka, projektować dobre, wykonalne programy wsparcia ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych, współpracować z innymi nauczycielami, terapeutami, rodzicami i in. podmiotami odpowiedzialnymi za wsparcie tych oddziaływań, prowadzić zajęcia wspomagające funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, rozumie potrzebę stałego rozwoju zawodowego w obszarze nauk społecznych, szczególnie pedagogicznych.
Na ocenę bdb (5) student – potrafi dogłębnie i refleksyjnie scharakteryzować przyczyny i symptomy niepowodzeń szkolnych, dostrzegać ich znaczenie dla funkcjonowania dziecka, projektować optymalne programy wsparcia ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych, skutecznie współpracować z innymi nauczycielami, terapeutami, rodzicami i in. podmiotami odpowiedzialnymi za wsparcie tych oddziaływań, na wysokim poziomie prowadzić zajęcia wspomagające funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, rozumie i realizuje potrzebę stałego rozwoju zawodowego w obszarze nauk społecznych, szczególnie pedagogicznych.
Metody oceniania:
1.aktywne, czynne uczestnictwo w zajęciach, aktywna praca w grupach i zespołach ćwiczeniowych+ przygotowanie do zajęć 20%
2.terminowe przesyłanie prac w systemie moodle - studenci zostaną zapoznani z moodle na pierwszych zajęciach (prace związane z przygotowaniem do zajęć, prace wynikające z metody blended learning) 20%
3.przeprowadzenie zajęć z zakresu terapii pedagogicznej 60%
Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Podczas realizacji kursu prowadzące wskaże które wybrane tematy mogą zostać zrealizowane metodą e-learningu. W takim przypadku w systemie moodle pojawią się materiały dla studentów, nagrania, zadania, testy itp. które powinny gwarantować realizację założonych efektów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (pozycje dostępne w Bibliotekach UKSW)
MATERIAŁY NA BIEŻĄCO ZAMIESZCZANE NA PLATFORMIE MOODLE
1.Terapia pedagogiczna. [T. 1 ], Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red. naukową Ewy Małgorzaty Skorek., Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007
2.Terapia pedagogiczna. [T. 2], Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod redakcją naukową Ewy Małgorzaty Skorek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016
3. Powodzenia i niepowodzenia szkolne : źródła, profilaktyka, terapia / pod red. Agaty Jacewicz ; Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2009
4. Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu : terapia pedagogiczna / Halina Pętlewska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003
Literatura uzupełniająca:
1.Ruch rozwijający dla dzieci / Weronika Sherborne ; z jęz. ang. przeł. Marcin Bogdanowicz ; red. nauk. przekł. Bożena Kisiel, Marta Bogdanowicz; WSiP, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: