Teoria kształcenia WNP-PEZ-TKSZ
Wykład obejmuje dwa zakresy tematyczne. Pierwszy tworzy problemowo-historyczna rekonstrukcja powstania w języku polskim terminu „kształcenie” i analiza jego zna-czenia w strukturze myślenia pedagogicznego. Drugi zakres obejmuje transpozycję problematyki kształcenia z pedagogiki ogólnej do dydaktyki, która dokonała się w ostatnim wieku. Punktem odniesienia rozważań będzie fenomen kształcenia jako sta-wanie się odbiorcy interwencji pedagogicznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
- założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, opieki, w tym usy-tuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształce-nia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych,
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego,
- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia,
- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, konieczność projektowania działań edu-kacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrze-bę i sposób wyrównywania szans edukacyjnych.
Student potrafi:
- rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin,
- pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, indywidualizując działania i dostosowu-jąc metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek,
- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjnej.
Student gotów jest do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach prak-tycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie.
Opis ECTS:
udział w zajęciach – 8,
praca własna:
- wykonywanie zadań po zajęciach – 16,
- przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) – 22,
- rozwiązywanie quizów do tekstów – 4.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych za zadania i 50% punktów za quizy do lektur.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: