Socjologia ogólna WNP-PEZ-SOW-BG
Studenci w ramach przedmiotu zapoznają się z historią rozwoju tej dyscypliny, podstawami wiedzy o społeczeństwie, typami społeczeństw, problematyką życia społecznego, przemianami społeczeństwa i rodziny, przemianami rodziny i wychowania w tzw. późnej nowoczesności, zmianą edukacyjną w warunkach przejścia od epoki przemysłowej do informacyjnej, problematyką kultury symbolicznej i tożsamości narodowej, wielości kultur, zagadnieniami socjalizacji i zmiany pokoleniowej, typami społeczności lokalnych, zróżnicowaniem społecznym i nierównościami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę z obszaru socjologii ogólnej
Zna różne typy społeczeństw i ich funkcjonowanie
Rozumie przemiany życia społecznego między epokami
Potrafi analizować przemiany społeczeństwa i rodziny
Dostrzega związki między przemianami społeczeństwa i rodziny a przemianami edukacji i wychowania
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem w postaci pisemnego eseju o przemianach społeczeństwa i rodziny. . Kryteria oceniania:
Rozwinięty esej, z pogłębioną analizą tych procesów - 5
standardowa, poprawna praca pisemna - 4
słabo pogłębiona analiza przemian - 3
brak wiedzy i rozumienia tych procesów - 2
Literatura
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii
A. Giddens, Socjologia
J. H. Turner, Socjologia
Z. Tyszka, Rodzina we współczesnym świecie
F. Znaniecki, Socjologia wychowania
M. J. Szymański red., Krótkie wykłady z socjologii edukacji
A. Kłoskowska, Socjologia kultury
J. Mariański, Religijność społeczeństwa polskiego
U. Beck, Społeczeństwo ryzyka
P. Sztompka, Słownik socjologiczny 1000 pojęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: