Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR2-WS
1.Pedagogika i pedagogia - podstawowe zasady
2. Metodologiczna swoistość pedagogiki
3. Potrzeba dyscypliny metodologicznej
4. Teoria i praktyka w pedagogii osoby
5. Kryterium personalistyczne
- pozytywne, negatywne
- elementy metody personalistycznej
6. Przegląd metod pedagogii osoby
- analiza wybranych metod
- różnorodność metod
7. Wychowanie - pedagogia - pedagogika. Zależności
8. Pseudowychowanie
9. Problemy szczegółowe (autorytet, krytyczność, władza wychowawcza, przymus, samowychowanie).
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
w zakresie wiedzy:
- ma ugruntowaną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi badawczych
- zna najważniejsze problemy współczesnej pedagogiki.
w zakresie umiejętności potrafi:
- analizować kontrowersyjne zagadnienia pedagogiczne,
- przeprowadzić badania, formułować hipotezy, wyciągnąć wnioski,
- w sposób klarowny przedstawia własne stanowisko, potrafi precyzyjnie zreferować cudze poglądy
- przedstawić na piśmie zagadnienie w uporządkowany merytorycznie i metodologicznie sposób (struktura pracy, przypisy, bibliografia)
- sprawnie korzysta z technologii informacyjnej
w zakresie postaw:
- ma świadomość obowiązywania norm zawodowych i moralnych w badaniach naukowych,
- pracuje w sposób zaplanowany i odpowiedzialny
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
udział w pracy seminarium (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.
przygotowanie do zajęć - 30 godz.
lektury - 30 godz.
suma godzin - 75
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach
umiejętność zreferowania (streszczenia) obcych tekstów
sformułowanie tematu, problemu badawczego, struktury pracy oraz harmonogramu działania
umiejętność właściwego cytowania, sporządzania przypisów, bibliografii.
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie potrafi stosować terminologii; nie rozumie specyfiki metodologicznej pedagogiki; nie potrafi stosować właściwych metod;
dostateczna (3) - zna terminologię, podstawowe zasady pisania pracy; potrafi stosować większość metod; dostrzega specyfikę metody personalistycznej;
dobra (4) - zna dobrze terminologię, rozumie specyfikę pedagogiki osoby; potrafi jasno formułować problemy pedagogiki;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania pedagogiki w tym pedagogiki osoby, potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy, trafnie analizuje złożone problemy pedagogiczne
Literatura
A. Literatura merytoryczna:
1. pozycje ogólne
Baden-Powell, Wskazówki dla skautmistrzów
Bednarski F., Wychowanie młodzieży dorastającej, Navo, Warszawa 2000
Chudy, Pedagogia godności, TN KUL, Lublin 2009.
Gordon T. Wychowanie bez porażek, IW Pax, Warszawa 1991
Korczak J. Pisma Wybrane, t I-III, Nasza Księgarnia, Warszawa 1984.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, RW KUL, Lublin 2000.
Starnawski W., Prawda jako zasada wychowania, Wyd. UKSW, Warszawa 2008.
Tarnowski J. Jak wychowywać, Wyd. ATK, Warszawa 1993.
Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, RW KUL, Lublin 1986
Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów., (red.) F. Adamski, AM, Kraków 2005.
prace K. Wojtyły - Jana Pawła II
2. pozycje szczegółowe w zależności od zainteresowań uczestnika seminarium
B. Literatura metodologiczna:
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000,
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011
Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006,
Podstawy metodologii badań w pedagogice (red.) S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: