Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR2-DS
Ogólny program pracy podczas seminarium na cztery semestry przedstawia się następująco:
- w pierwszym semestrze głównym celem będzie zdefiniowanie własnego obszaru problemowego, sformułowanie tematu pracy dyplomowej, określenie głównego problemu badawczego i problemów szczegółowych;
- drugi semestr będzie poświęcony opracowaniu teoretycznemu wybranego zagadnienia; powinien on odzwierciedlać aktualny stan badań pedagogicznych w odniesieniu do głównego problemu pracy dyplomowej;
- w trzecim zostanie opracowana ankieta i procedura badawcza oraz przeprowadzone badania,
- w czwartym i ostatnim semestrze uzyskane wyniki badań zostaną opisane i przedyskutowane z innymi koncepcjami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodo-logicznej pedagogiki,
- zna orientacje badawcze, strategie i metody badań, w tym w szczególności z zakresu badań jakościowych,
- rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice.
Umiejętności
Student:
- umie wykorzystać i zintegrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz po-wiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wy-chowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania in-formacji na temat zjawisk pedagogicznych przy użyciu internetu oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych,
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;
- opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań;
- posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej;
- potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd i podając argumenty za i przeciw.
Kompetencje społeczne
Student:
- rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła;
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je kry-tycznie pod względem przydatności do swojej pracy dyplomowej.
Opis ECTS:
udział w seminarium – 15,
praca własna:
- przygotowanie się do zajęć – 30,
- czytanie literatury – 15,
- przygotowanie prac pisemnych – 15 respective 45.
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania: prace pisemne, obecności na zajęciach i aktywności.
Na ocenę końcową składają się: (1) praca pisemna - koncepcja badania własnego (maks. 75 punktów), (2) aktywność na seminarium (maks. 25 punktów). Za pełną frekwencję student otrzymuje bonus w postaci 0,5 stopnia końcowego wyżej.
5.0
- uzyskanie 90–100 punktów za pracę pisemną i aktywność na zajęciach.
4.5.
- uzyskanie 80–89 punktów za pracę pisemną i aktywność na zajęciach.
4.0
- uzyskanie 70–79 punktów za pracę pisemną i aktywność na zajęciach.
3.5.
- uzyskanie 60–69 punktów za pracę pisemną i aktywność na zajęciach.
3.0
- uzyskanie 50–59 punktów za pracę pisemną i aktywność na zajęciach.
2.0 (niezdane)
- uzyskanie mniej niż 50 punktów za pracę pisemną i aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kawecki I. (1996), Etnografia i szkoła, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kawecki I. (2004), Wiedza praktyczna nauczyciela: studium etnograficzne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kubinowski D. (201)), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Literatura uzupełniająca:
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profe-sjonalne, Warszawa 2008.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012a), Badania jakościowe, t. 1: Podejścia i teorie, Wydawnic-two Naukowe PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012b), Badania jakościowe, t. 2: Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: