Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR2-AK
Zakres realizowanych tematów:
1. Charakterystyka obszarów mogących stanowić przedmiot pracy magisterskiej:
a) PRACA CZŁOWIEKA W XXI WIEKU
- Przemiany w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej;
- Praca (kariera zawodowa) w nowoczesnych organizacjach;
- Zagrożenia w środowisku pracy i sposoby ich eliminacji;
b) WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ, DZIAŁALNOŚĆ PREORIENTACYJNA ORAZ PORADNICZA
- preorientacja zawodowa w przedszkolu i szkole podstawowej;
- zainteresowania dzieci pracą zawodową najbliższego otoczenia;
- działalność instytucji związanych z orientacją i doradztwem zawodowym;
c) WYZWANIA ELASTYCZNEGO MODELU ZATRUDNIENIA
- Elastyczność jako właściwość oraz nowa jakość strukturalna;
- Samozatrudnienie - składnik elastycznego zatrudnienia;
- Popyt na "elastyczną pracę" w Polsce i innych krajach UE;
d) KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC POTRZEB RYNKU PRACY
- Sytuacja absolwentów na współczesnym rynku pracy;
- Formy aktywności zawodowej młodzieży;
- Kierunki dostosowywania kształcenia zawodowego do wymagań rynku pracy;
2. Zagadnienia metodologiczne przydatne w pisaniu pracy magisterskiej.
3. Struktura pracy magisterskiej.
4. Badania - ich projektowanie i przeprowadzenie w terenie.
5. Analiza ilościowa oraz jakościowa wyników badań własnych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.
EK_02 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatycznosci prowadzenia badań w pedagogice).
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych.
EK_02 Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki.
KOMPETENCJE:
EK_01 Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.
EK_02 Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS)
5 punktów ECTS razy 25 godzin pracy Studenta:
- godziny kontaktowe - seminarium - 15h
- przygotowanie do zajęć, analiza literatury - 50h
- przygotowanie kolejnych części pracy - 55h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Praca magisterska (NP2_W02, NP2_W04, NP2_U04, NP2_U06, NP2_K04, NP2_K06)
- Egzamin (NP2_W02, NP2_W04, NP2_U04, NP2_U06, NP2_K04, NP2_K06)
- Obserwacja aktywności Studenta (NP2_U04, NP2_K04, NP2_K06)
1 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach oraz opracowania koncepcji badań (semestr zimowy); opracowania części teoretycznej pracy i stworzenia instrumentarium badawczego (semestr letni).
2 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy, przeprowadzenia badań, przygotowania wstępnej analizy wyników badań oraz dopracowania części teoretycznej pracy (semestr zimowy); obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy oraz napisania pracy magisterskiej odpowiadającej założeniom pracy naukowej (semestr letni).
*możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004
2. Baraniak B., Metody badania pracy, Warszawa 2009
3. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1997 lub 2003
4. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010
5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011
6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln., Metody badań jakościowych, T. 1 i 2, Warszawa 2009
7. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001
8. Rubacha K., Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000
2. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004
3. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006
4. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008
5. Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa 2010
Ponadto, literatura przedmiotu - do wyboru przez Studenta - związana z daną specjalnością i przygotowywaną pracą magisterską.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: