Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR1-ZB
Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi podstawowej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. W rezultacie realizacji zajęć, Student przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej: umie opracować część metodologiczną i badawczą pracy, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; posiada umiejętność analizy badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań. Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1 - NP2_W02, Ek 2 - NP2_W04, Ek 3 - NP2_W07
Umiejętności:
Ek 4 - NP2_U02, Ek 5 - NP2_U04, Ek 6 i 7 - NP2_U05, Ek 8 - NP2_U13
Kompetencje społeczne:
Ek 9 - NP2_K01, Ek 10 - NP2_K09
Efekty wiedzy:
Ek 1 Student posiada pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami.
Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Efekty umiejętności:
Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.
Ek 5 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin.
Ek 6 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej.
Ek 7 Student potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Ek 8 Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT).
Efekty kompetencji społecznych:
Ek 9 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
EK 10 Student dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne – realizowane są przy pomocy platformy Moodle USOS UKSW i aplikacji Microsoft Teams
Wykład informacyjny
Wykład konwersatoryjny
Konsultacje – dostępność dla studentów w aplikacji Microsoft Teams
Indywidualna lektura tekstów
Analiza i interpretacja tekstów źródłowych
Metoda obserwacji w terenie
Rozwiązywanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Indywidualne projekty studenckie
Praca pisemnaKryteria oceniania
ocena 3,0 (dst):
Wiedza
Student posiada elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności elementarnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; słabo zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student z trudem formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje słabo uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w podstawowym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student w elementarnym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze: z trudem potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; z trudem przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w podstawowym stopniu opracowuje projekt swoich badań; z trudem potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, z błędami analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada elementarną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób o odmiennym rozwoju, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w podstawowym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w podstawowym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student w podstawowym stopniu nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma podstawową świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, w elementarnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, z trudem dokonuje samooceny własnych kompetencji i słabo doskonali umiejętności, z trudem wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 3.5 (dst plus):
Wiedza
Student posiada w dostatecznym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dostatecznie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; dostatecznie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student w dostatecznym stopniu formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma dostateczną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w dostatecznym stopniu potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w dostatecznym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student w dostatecznym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze: dostatecznie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; dostatecznie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; w dostatecznym stopniu potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, dostatecznie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; dostatecznie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada dostateczną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada dostateczne umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student posiada dostateczną umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dostatecznie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w dostatecznym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student nabył dostateczną świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dostatecznie dokonuje samooceny własnych kompetencji i w dostatecznym stopniu doskonali umiejętności, w dostateczny sposób wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 4.0 (db):
Wiedza
Student posiada w zadowalającym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dość poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; odpowiednio zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student dość poprawnie formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje odpowiednio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma zadowalającą elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w zadowalającym stopniu potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w zadowalającym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada wystarczające podstawowe umiejętności badawcze: zadowalająco potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; odpowiednio przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i dość dobrze opracowuje projekt swoich badań; w wystarczającym stopniu potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, zadowalająco analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; dość poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada wystarczającą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student w zadowalającym stopniu posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w wystarczającym stopniu posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dość dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w zadowalającym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student odpowiednio nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, dość poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zadowalająco dokonuje samooceny własnych kompetencji i wystarczająco doskonali umiejętności, w odpowiedni sposób wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 4.5 (db plus):
Wiedza
Student posiada dobrą elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności właściwie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; poprawnie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student dobrze formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje właściwie uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma poprawną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student właściwie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student właściwie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada właściwe podstawowe umiejętności badawcze: poprawnie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; właściwie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i dobrze opracowuje projekt swoich badań; właściwie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, właściwie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada właściwą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada dobre umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student posiada właściwą umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w wysokim stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student właściwie nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma właściwą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i poprawnie doskonali umiejętności, dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
ocena 5.0 (bdb):
Wiedza
Student posiada w pełni elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności całkowicie poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; bardzo dobrze zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student bezbłędnie formułuje temat pracy naukowo-badawczej, kolejne jej etapy oraz jej koncepcję. Student prezentuje w pełni uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student ma kompletną elementarną znajomość projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student w pełni potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Student posiada kompletne podstawowe umiejętności badawcze: całkowicie poprawnie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; całkowicie poprawnie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i bardzo dobrze opracowuje projekt swoich badań; całkowicie poprawnie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, bezbłędnie analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; całkowicie poprawnie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada kompletną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada bardzo dobre umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji osób odmiennych rozwojowo, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. Student w pełni posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Student kompletnie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student kompletnie nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej). Student ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki specjalnej, całkowicie poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, bardzo dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i bezbłędnie doskonali umiejętności, bardzo dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, Impuls, 2010.
2. M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Impuls, 2011.
3. T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, Żak, 2002.
4. S. Palka (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, Sopot, GWP, 2010.
5. S. Palka, Metodologia Badania Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, GWP, 2006.
6. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa, PWN, 2020.
7. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Metody badań jakościowych, T. 1, 2, Warszawa, PWN, 2020.
8. U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa, PWN, 2020.
9. D. Urbaniak-Zając, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa, PWN, 2013.
10. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2013.
11. K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, WAiP, 2011.
12. A. Maszorek-Szymala, Podstawy statystyki dla studentów i nauczycieli, Kraków, Impuls, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: