Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR1-WS
Problematyka ogólna
1.Pedagogika i pedagogia - podstawowe zasady
2. Metodologiczna swoistość pedagogiki
3. Potrzeba dyscypliny metodologicznej
4. Teoria i praktyka w pedagogii osoby
5. Kryterium personalistyczne
- pozytywne, negatywne
- elementy metody personalistycznej
6. Przegląd metod pedagogii osoby
- analiza wybranych metod
- różnorodność metod
7. Wychowanie - pedagogia - pedagogika. Zależności (4 godziny)
8. Pseudowychowanie
9. Problemy szczegółowe (władza wychowawcza, przymus, samowychowanie)
Tematy dotyczące przygotowania pracy magisterskiej
I semestr
1. Zakres tematyczny, pytania, problem
2. Sformułowanie tematu i tytułu pracy
3. Hipotezy ogólne i szczegółowe
4. Praca teoretyczna i teoretyczno-empiryczna
5. Metodologiczny aspekt badań
6. Struktura pracy
II semestr
7. Źródła badawcze
8. Sporządzanie bibliografii
9. Korzystanie ze źródeł internetowych
10. Cytowanie, referowanie poglądów i stanowisk
11. Sporządzanie notatek
12. Sporządzanie przypisów.
III semestr
13. Typologia błędów merytorycznych
14. Typologia błędów formalnych
15. Błędy językowe, styl naukowy
16. Cechy dobrego stylu - prostota, zwięzłość, jasność
17. Plagiat i autoplagiat
18. Prezentowanie tekstu.
IV semestr
19. Prezentacje multimedialne
20. Skróty, abstrakty
21. Sporządzanie wstępu i zakończenia
22. Korekta pracy
23. Obrona pracy dyplomowej
24. Planowanie dalszych badań
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
w zakresie wiedzy:
- ma ugruntowaną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi badawczych
- zna najważniejsze problemy współczesnej pedagogiki.
w zakresie umiejętności potrafi:
- analizować kontrowersyjne zagadnienia pedagogiczne,
- przeprowadzić badania, formułować hipotezy, wyciągnąć wnioski,
- w sposób klarowny przedstawia własne stanowisko, potrafi precyzyjnie zreferować cudze poglądy
- przedstawić na piśmie zagadnienie w uporządkowany merytorycznie i metodologicznie sposób (struktura pracy, przypisy, bibliografia)
- sprawnie korzysta z technologii informacyjnej
w zakresie postaw:
- ma świadomość obowiązywania norm zawodowych i moralnych w badaniach naukowych,
- pracuje w sposób zaplanowany i odpowiedzialny
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
udział w pracy seminarium (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.
przygotowanie do zajęć - 30 godz.
lektury - 30 godz.
suma godzin - 75
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
2. przygotowanie do zajęć: lektura wskazanych tekstów, opracowanie zagadnienia / problemu
3. stopień i poziom realizacji pracy dyplomowej według przyjętego harmonogramu działania - przedstawienie części teoretycznej oraz roboczej wersji części badawczej (badań własnych)
Ogólny harmonogram przygotowania pracy dyplomowej
I semestr
przygotowanie tematy i tytuły, planu i struktury pracy, głównego problemu i hipotez, określenie ogólnych założeń metodologicznych, wskazanie głównych źródeł, bibliografia, szczegółowy plan rozdziałów teoretycznych
II semestr
napisanie rozdziałów teoretycznych, określenie szczegółowych hipotez, sporządzenie pełnej bibliografii,
III semestr
przygotowanie rozdziału badawczego, przygotowanie szczegółowych narządzi do części badawczej, przeprowadzenie badań,
IV semestr
interpretacja badań, ostateczne wnioski, przedstawienie całości pracy, korekta i poprawki
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie rozumie specyfiki metod pedagogicznych; nie potrafi ich stosować; nie ma elementarnej wiedzy na temat prowadzenia badań w pedagogice (pedagogice specjalnej)
dostateczna (3) -
- wiedza: zna terminologię; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy;
- umiejętności: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje zaplanowany harmonogram działań w stopniu dostatecznym; posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób w miarę precyzyjny i spójny, posiada elementarną umiejętność argumentowania;
- kompetencje: ma przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.
dobra (4)
- wiedza: zna dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, ma dobrze ugruntowaną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, dobrze zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy;
- umiejętności: potrafi właściwie i efektywnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje we właściwy sposób zaplanowany harmonogram działań ( pisania pracy); posiada ugruntowane umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób precyzyjny i spójny, posiada dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów, posiada umiejętność właściwego formułowania problemów, w sposób jasny przedstawia je w słowie i na piśmie;
- kompetencje: ma właściwie ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania pedagogiki osoby,
- wiedza: zna bardzo dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, także w sytuacjach nietypowych, dobrze zna zasady projektowania różnorodnych badań naukowych (także wielodyscyplinarnych), ma poszerzoną wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, szczegółowo przedstawia zasady pisania pracy;
- umiejętności: potrafi właściwie, efektywnie i wielostronnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. posiada zdolność dostosowania działań badawczych do zmieniających się okoliczności i warunków, potrafi referować w mowie i na piśmie trudne i kontrowersyjne stanowiska w sposób precyzyjny i spójny, posiada bardzo dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów oraz właściwego i precyzyjnego formułowania problemów;
- kompetencje: ma pogłębione i mocno ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.
potrafi myśleć krytycznie a samokrytycznie, w odpowiedzialny sposób realizuje zadania związane z przygotowanie pracy i w pełni samodzielnie kontroluje własne postępy.
Literatura
A. Literatura merytoryczna:
1. pozycje ogólne
Baden-Powell, Wskazówki dla skautmistrzów
Bednarski F., Wychowanie młodzieży dorastającej, Navo, Warszawa 2000
Chudy, Pedagogia godności, TN KUL, Lublin 2009.
Gordon T. Wychowanie bez porażek, IW Pax, Warszawa 1991
Korczak J. Pisma Wybrane, t I-III, Nasza Księgarnia, Warszawa 1984.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000.
prace K. Wojtyły - Jana Pawła II
2. pozycje szczegółowe w zależności od zainteresowań uczestnika seminarium
B. Literatura metodologiczna:
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000,
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011
Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006,
Podstawy metodologii badań w pedagogice (red.) S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, RW KUL, Lublin 2000.
Starnawski W., Prawda jako zasada wychowania, Wyd. UKSW, Warszawa 2008.
Tarnowski J. Jak wychowywać, Wyd. ATK, Warszawa 1993.
Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, RW KUL, Lublin 1986
Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów., (red.) F. Adamski, AM, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: