Seminarium licencjackie WNP-PEZ-SEM-3-ak
1. Charakterystyka obszarów mogących stanowić przedmiot pracy dyplomowej:
a) PRACA CZŁOWIEKA W XXI WIEKU
- przemiany w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej;
- praca (kariera zawodowa) w nowoczesnych organizacjach;
- zagrożenia w środowisku pracy i sposoby ich eliminacji;
b) WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ, DZIAŁALNOŚĆ PREORIENTACYJNA ORAZ PORADNICZA
- preorientacja zawodowa w przedszkolu i szkole podstawowej;
- zainteresowania dzieci pracą zawodową najbliższego otoczenia;
- działalność instytucji związanych z orientacją i doradztwem zawodowym;
c) WYZWANIA ELASTYCZNEGO MODELU ZATRUDNIENIA
- elastyczność jako właściwość oraz nowa jakość strukturalna;
- samozatrudnienie - składnik elastycznego zatrudnienia;
- popyt na "elastyczną pracę" w Polsce i innych krajach UE;
d) KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC POTRZEB RYNKU PRACY
- sytuacja absolwentów na współczesnym rynku pracy;
- formy aktywności zawodowej młodzieży;
- kierunki dostosowywania kształcenia zawodowego do wymagań rynku pracy;
2. Zagadnienia metodologiczne przydatne w pisaniu pracy licencjackiej.
3. Struktura pracy dyplomowej.
4. Badania - ich projektowanie i przeprowadzenie w terenie.
5. Analiza ilościowa oraz jakościowa wyników badań własnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice oraz pedagogice specjalnej, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
EK_02 Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
EK_03 Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki oraz pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
EK_02 Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
EK_03 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym.
KOMPETENCJE:
EK_01 Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
EK_02 Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS)
6 punktów ECTS razy 25 godzin pracy Studenta:
- godziny kontaktowe - seminarium - 15h;
- przygotowanie do zajęć, analiza literatury - 65h;
- przygotowanie kolejnych części pracy - 65h;
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Praca licencjacka (NP1_W02/PSI_W16, NP1_W09/PSI_W10, NP1_U05/PSI_U05, NP1_U08,P_UD1_04/PSI_U07)
- Egzamin (NP1_W02/PSI_W16, NP1_W09/PSI_W10, NP1_W12, NP1_U08, NP1_K04, P_UD1_04/PSI_U07)
- Obserwacja aktywności Studenta (NP1_U08, NP1_K04, P_UD1_04/PSI_U07, P_KD1_04/PSI_K04)
2 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach oraz opracowania koncepcji badań i stworzenia instrumentarium badawczego (wstępnej wersji).
3 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy, dopracowania części teoretycznej pracy oraz założeń metodologicznych badań własnych i przeprowadzenia badań (semestr zimowy); obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy oraz napisania pracy licencjackiej odpowiadającej założeniom pracy naukowej (semestr letni).
*możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Na ocenę dostateczną – Student w stopniu podstawowym przyswoił wiadomości związane z problematyką pracy oraz ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i pedagogice specjalnej. Potrzebuje dużej pomocy podczas pisania pracy, tworzenia koncepcji badawczej oraz interpretacji danych z badań.
Na ocenę dostateczną plus - Student w stopniu dostatecznym opanował wiadomości związane z problematyką pracy oraz ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i pedagogice specjalnej. Wymaga pomocy podczas tworzenia koncepcji badawczej oraz interpretacji danych uzyskanych z badań.
Na ocenę dobrą - Student posiada zadowalający zakres wiadomości związanych z problematyką pracy oraz dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i pedagogice specjalnej. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz szczegółowo interpretuje dane uzyskane z badań.
Na ocenę dobrą plus - Student w stopniu dobrym opanował wiadomości związane z problematyką pracy oraz posiada dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i pedagogice specjalnej. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz szczegółowo interpretuje dane uzyskane z badań, prezentując też wnioski o charakterze praktycznym.
Na ocenę bardzo dobrą - Student posiada duży zakres wiadomości związanych z problematyką pracy oraz dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i pedagogice specjalnej. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz szczegółowo interpretuje dane uzyskane z badań, prezentując też wnioski o charakterze praktycznym. Studenta cechuje bardzo duże zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej.
Literatura
1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
2. Baraniak B., Metody badania pracy, Warszawa 2009.
3. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1997 lub 2003.
4. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln., Metody badań jakościowych, T. 1 i 2, Warszawa 2009.
7. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
8. Rubacha K., Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
2. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.
3. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.
4. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
5. Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa 2010.
Ponadto, literatura przedmiotu - do wyboru przez Studenta - związana z daną specjalnością i przygotowywaną pracą licencjacką.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: