Pedagogika ogólna WNP-PEZ-PedO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- terminologię używaną w pedagogice oraz jej subdyscyplinach na poziomie rozszerzonym,
- źródła i miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki,
- w pogłębionym stopniu założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, opieki, w tym usytuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształcenia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wy-magania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawczy, konieczność projektowania działań edukacyjnych do-stosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych.
Student potrafi rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej sub-dyscyplin.
Student jest gotowy do dostrzegania znaczenia nauk pedagogicznych dla interpretowania aspektów rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny i budowania warsztatu pracy.
Opis ECTS:
udział w wykładach – 15
praca własna:
- wykonywanie zadań po wykładach - 13
- czytanie lektur – 25
- rozwiązywanie quizów do lektur - 7
- przygotowanie do egzaminu – 15
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania:
- zadania i quizy na platformie Moodle,
- pisemny egzamin końcowy (test).
Na ocenę końcową składają się:
- 50% średniej z punktów uzyskanych za wykonanie zadań i quizów,
- 50% sumy punktów z pisemnego egzaminu końcowego (testu).
5.0
- 90%-100% sumy składowych oceny końcowej.
4.5.
- 80%-89% sumy składowych oceny końcowej.
4.0
- 70%-79% sumy składowych oceny końcowej.
3.5.
- 60%-69% sumy składowych oceny końcowej.
3.0
- 50%-59% sumy składowych oceny końcowej.
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% sumy składowych oceny końcowej.
Literatura
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle:
D. Benner, Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu historyczno-problemowym i systematycznym, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015.
Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.
Artykuły traktujące o zagadnieniach pedagogiki ogólnej z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: