Psychologia rozwoju człowieka WNP-PEZ-PSRCW
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy studentom na temat rozwoju człowieka, przedstawienie wybranych teorii rozwojowych oraz charakterystycznych dla danego okresu życia zmian rozwojowych. Podczas wykładu student zostanie zapoznany z zadaniami rozwojowymi charakterystycznymi dla danego okresu życia, pozna charakterystykę zmian rozwojowych dla okresu adolescencji i okresu dorosłości, a także dowie się jakie są czynniki zagrażające i czynniki ochronne dla rozwoju człowieka.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
NP2_W07 - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat terminologii i teorii dotyczących rozwoju człowieka; student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian w rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, społecznym i psychologicznym
UMIEJĘTNOSCI
NP2_U06 - student potrafi powiązać zdobytą podczas zajęć wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w celu analizowania i projektowania oddziaływań o charakterze edukacyjnym, opiekuńczym, pomocowym, terapeutycznym; student umie posługiwać się wybranymi modelami teoretycznymi z obszaru psychologii rozwoju człowieka w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
NP2_K02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia
Opis ECTS
- udział w wykładach: 15 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie wskazanej literatury): 5 godz.
- opracowanie pytania problemowego podczas wykładu 3 godz.
- przygotowanie do egzaminu pisemnego: 7 godz.
30 godz./ 15 godz.= 2 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu. Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)
Skala:
0-49% – 2 (ndst)
50-60% – 3 (dst)
61-70% – 3+ (dst+)
71-80% – 4(db)
81-90% – 4+ (db+)
91-100% – 5 (bdb)
Student na ocenę
3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy; ma świadomość odpowiedzialności i rozwagi w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając zachodzące na przestrzeni życia zmiany rozwojowe
3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować; umie przy pomocy prowadzącego projektować oddziaływania edukacyjne z uwzględnieniem zachodzących zmian rozwojowych na poszczególnych etapach życia człowieka
4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach; ma świadomość odpowiedzialności w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka
4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia
5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia
Literatura
Literatura podstawowa
Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014
Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca
M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: