Psychologia rozwoju człowieka - ćwiczenia WNP-PEZ-PSRCC
Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu narodzin do okresu późnego dzieciństwa. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
EK_ W01, W03 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości
EK_W05, W06- Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych
EK_U02, U04, - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne
EK_K02, K11 - ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Opis ECTS
Udział w zajęciach: 15 godzin
Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 5 godzin
Przygotowanie się do kolokwium: 15 godzin
Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 10 godzin
15+5+15+10=45 godzin / 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu)
kolokwium pisemne (3 pytania, łączna liczba pkt 8.)
Skala:
0 - 3,5 pkt - 2 (ndst)
4 - 4,5 pkt - 3 (dst)
5 pkt - 3+ (dst+)
5,5 pkt- 6 pkt - 4 (db)
6,5 pkt - 4+ (db+)
7-8 pkt - 5 (bdb)
Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:
3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia
3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka
5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek
Literatura
Literatura podstawowa:
Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005
Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: