Praca z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych WNP-PEZ-PSPE
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów ze specyfiką funkcjonowania dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych; zapoznanie z normami, procedurami, metodami, formami, środkami, i dobrymi praktykami adekwatnymi do ich potrzeb i możliwości - ze szczególnym uwzględnieniem założeń inkluzyjnych; kształtowanie umiejętności diagnostycznych, pozwalających na rozpoznawanie sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 - NP2_W16; Efekt przedmiotowy 2 - NP2_W21; Efekt przedmiotowy 3 - NP2_W26
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4 - NP2_U11
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5 - NP2_K07
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
1.Student identyfikuje założenia pomocy i wsparcia dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych wymagających dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji. 2. Student zna i rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w rodzinie i funkcjonowaniu dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz organizowania dla nich form pracy, aktywizacji, pomocy i wsparcia. 3. Student zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej oraz zintegrowanej, sposoby realizacji inkluzji.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
4. Student potrafi pracować z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do ich potrzeb i możliwości, wdrażając działania innowacyjne.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
5. Student jest gotów do respektowania wartości, celów i zadań związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej, odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
Udział w konwersatorium - 15 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury - 25 godz.
Przygotowanie projektu - 15 godz.
Suma godzin - 60[60/25(30) = 2]
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z błędami identyfikuje założenia pomocy i wsparcia dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych wymagających dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji. Student słabo zna i z trudem rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w rodzinie i funkcjonowaniu dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz organizowania dla nich form pracy, aktywizacji, pomocy i wsparcia. Student w elementarnym stopniu zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej oraz zintegrowanej, sposoby realizacji inkluzji.
Umiejętności
Student z trudem potrafi pracować z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do ich potrzeb i możliwości, wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest w elementarnym stopniu gotów do respektowania wartości, celów i zadań związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej, odznacza się elementarną rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie identyfikuje założenia pomocy i wsparcia dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych wymagających dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji. Student dostatecznie zna i rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w rodzinie i funkcjonowaniu dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz organizowania dla nich form pracy, aktywizacji, pomocy i wsparcia. Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej oraz zintegrowanej, sposoby realizacji inkluzji.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi pracować z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do ich potrzeb i możliwości, wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest w dostatecznym stopniu gotów do respektowania wartości, celów i zadań związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej, odznacza się dostateczną rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student dość dobrze identyfikuje założenia pomocy i wsparcia dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych wymagających dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji. Student zadowalająco zna i rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w rodzinie i funkcjonowaniu dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz organizowania dla nich form pracy, aktywizacji, pomocy i wsparcia. Student dość dobrze zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej oraz zintegrowanej, sposoby realizacji inkluzji.
Umiejętności
Student dość dobrze potrafi pracować z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do ich potrzeb i możliwości, wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest w zadowalającym stopniu gotów do respektowania wartości, celów i zadań związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej, odznacza się dość dobrą rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student wystarczająco dobrze identyfikuje założenia pomocy i wsparcia dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych wymagających dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji. Student dobrze zna i rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w rodzinie i funkcjonowaniu dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz organizowania dla nich form pracy, aktywizacji, pomocy i wsparcia. Student dobrze zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej oraz zintegrowanej, sposoby realizacji inkluzji.
Umiejętności
Student dobrze potrafi pracować z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do ich potrzeb i możliwości, wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest w wystarczającym stopniu gotów do respektowania wartości, celów i zadań związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej, odznacza się dobrą rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student bezbłędnie identyfikuje założenia pomocy i wsparcia dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych wymagających dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji. Student bardzo dobrze zna i rozumie potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozy problemów występujących w rodzinie i funkcjonowaniu dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz organizowania dla nich form pracy, aktywizacji, pomocy i wsparcia. Student w pełni zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej oraz zintegrowanej, sposoby realizacji inkluzji.
Umiejętności
Student właściwie potrafi pracować z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do ich potrzeb i możliwości, wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni gotów do respektowania wartości, celów i zadań związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej, odznacza się bardzo dobrą rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: