Patologia społeczna WNP-PEZ-PS-L
Celem wykładów z przedmiotu „Patologii społecznej” jest ukazanie możliwie szerokiego spektrum ludzkich zachowań dewiacyjnych (negatywnych i pozytywnych), ilustrujących jakość i dwoistość natury ludzkiej. Wykłady są prowadzone z perspektywy personalistycznej, zorientowanej na analizę mechanizmów degradujących i wzbogacających osobę jak i wspólnotę. Treścią wykładu są również inne podejścia ujawniające przyczynowość patologii w kontekstach społeczno-kulturowych i psychospołecznych. W oparciu o klasyczne teorie socjologiczne i psychologiczne tłumaczące zjawiska anomii oraz postaw i zachowań człowieka w grupie, analizowane są również bieżące wydarzenia społeczno-polityczne o znamionach patologii. Takie podejście umożliwia bardziej aktywny udział studentów, zgłaszających własne doświadczenia i towarzyszące im dylematy życiowe. Spośród gamy zachowań dewiacyjnych wybrano te, których z pewnym prawdopodobieństwem doświadczyć można w środowiskach akademickich jak i w drodze kariery pedagoga szkolnego i pedagoga ulicy. Na tej podstawie, wybrano do analiz między innymi zjawiska: stereotypizacji i uprzedzeń, rozproszonej odpowiedzialności jak i agresji dzieci i młodzieży, terroryzmu, samobójstw, wykluczenia społecznego (mobbing, bezdomność, dzieci ulicy) oraz patologie seksualne, z uwzględnieniem pedofilii.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię i
metodykę wybranych zagadnień patologii i profilaktyki
EK_02 Student ma wiedzę na temat patologii jako pewnej szczególnej formy zachowania dewiacyjnego
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu wybranych zagadnień patologii i
profilaktyki, w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i
terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania
działań praktycznych w ujęciu wybranych zagadnień patologii i profilaktyki
EK_02 Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi
dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, dotyczących
wybranych zagadnień patologii i profilaktyki
KOMPETENCJE:
EK_01 Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju
osobistego i zawodowego dla dobra podopiecznych w ujęciu wybranych zagadnień patologii i profilaktyki
EK_02 Student przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach
pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki pedagogicznej, terapeutycznej,
pomocy społecznej oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy
Opis ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.;
- przygotowanie do zajęć (przygotowanie wypowiedzi ustnej): 5 godz.
- przygotowanie projektu grupowego– pt. ,,Sposoby profilaktyki wybranej patologii"): 5 godz.;
- przygotowanie do egzaminu ustnego: 5 godz.;
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, omawianie studium przypadków, metody ćwiczebne.
Literatura
Literatura i materiały podstawowe:
I. Pospiszyl, Patologie społeczne, PWN, Warszawa, 2011
A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa, 2005
reż. T. Phillips, s. Silver, Joker, dramat kryminalny, główna rola: Joaquin Phoenix Kanada/USA, 2019
Literatura uzupełniające:
S. Kozak, Patologie dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa, 2007
E. Bielicki, Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: