Praktyka pedagogiczna WNP-PEZ-PRPEDEDPRZ
Podstawowym założeniem praktyki jest umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością
dydaktyczną, opiekuńczo-wychowawczą, resocjalizacyjną w placówce oraz zapewnienie
warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:
- przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, nauczycielskiej,
dydaktycznej i doradczej;
- krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez
twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych
sprawności lub ich weryfikacja;
- nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką;
- pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania, wsparcia, doradztwa oraz
ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;
- wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie
praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;
- koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i
różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu i
prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez
teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki własnej
pracy dyplomowej;
- kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozpoznawania
i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji
zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o
trafności wyboruzawodu;
- wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej przeprowadzenie
badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych: praktyczne poznanie zasad i
sposobów prowadzenia badań pedagogicznych, gromadzenie materiałów empirycznych
uzyskanych w toku prowadzenia własnych prac badawczych;
- rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą,
opiekuńczą, resocjalizacyjną;
- poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej
środowiska;
- poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku
wychowawcy, nauczyciela, opiekuna, pedagoga);
- dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktyczno-wychowawczych
instytucji;
- rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i
autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego
rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;
- inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;
- promowania form współpracy, wsparcia i opieki w pracy pedagogicznej z jednostkami i
grupami środowiskowymi na terenie placówki i poza nią,
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci uzyskują zaliczenie pod warunkiem:
- że praktyka ta spełnia wymagania programu i gwarantuje uzyskanie odpowiednich umiejętności praktycznych,
- po omówieniu z pełnomocnikiem dziekana ds. praktyk.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: