Psychologia rozwojowa i osobowości WNP-PEZ-PROIOC
Student pozna szczegółowe zmiany rozwojowe jakie zachodzą w człowieku w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej, fizycznej i moralnej na każdym etapie rozwoju (w zależności od jego specyfiki) w okresie prenatalnym (tutaj koncentracja jest na sferze fizycznej i czynnikach sprzyjających oraz zagrażających prawidłowemu rozwojowi), okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa oraz w czasie adolescencji (wraz z charakterystyką kształtowania się osobowości i tożsamości młodego człowieka).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 - Student zna prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków.
W_02 -Student charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, ich przyczyny i skutki
U_01 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe;
K_01 - Student jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach w formie e-learningu synchronicznego: 15 godz.
- przygotowanie się do zajęć (czytanie i opracowywanie wskazanej literatury) 30 godz.
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz.
- wypełnianie zadań na platformie Moodle - 15 godz.
30+30+20+5 = 80 godz. / 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- kolokwium pisemne na platformie Moodle w wersji testowej - pytania otwarte i zamknięte (70% oceny końcowej)
Skala:
0-50 % - 2 (ndst)
51-60 % - 3 (dst)
61-69 % - 3+ (dst+)
70-79 % - 4 (db)
80-89 % - 4+ (db+)
90-100 - 5 (bdb)
- praca i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, wypełnianie zadań grupowych, i odpowiedzi na pytania problemowe, prezentacja z określonego tematu w zespołach, zadania na platformie Moodle) (30% oceny końcowej). Punkty można uzyskać po każdych zajęciach
- obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności z przyczyn losowych. Każda kolejna może skutkować obniżeniem oceny końcowej o 0,25.
Student, który zaliczył przedmiot na ocenę:
3.0 - zna podstawowe prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju; wymienia zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi opisywania ludzkich zachowań; jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego.
4.0 - opisuje prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje ich przyczyny i skutki; posługuje się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.
5.0 - opisuje i wyjaśnia w odniesieniu do literatury przedmiotu nawet złożone prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; szczegółowo i wyczerpująco charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje oraz wyjaśnia ich przyczyny oraz skutki; posługując się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; odznacza się gotowością do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2009), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Brzezińska A. (2019) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP
Literatura uzupełniające:
1. Brzezińska A. Ziółkowska B. Appelt K. (2016) Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk: GWP
2. Birch A., Malim T., (1997) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Matczak A.,(2003) Zarys psychologii rozwoju, Warszawa: Wyd. Edukacyjne Żak
4. Trempała J. (2020) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: