Psychologia rozwojowa i osobowości WNP-PEZ-PRIO
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ogólnymi założeniami psychologii rozwojowej jak również przedstawienie studentom różnych teorii rozwojowych. Na zajęciach omawiane będą teorie dotyczące rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, moralnego oraz rozwoju osobowości. Poruszone zostaną również tematy dotyczące charakteru i jego klasyfikacji oraz temperamentu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK_W01, W03 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości
EK_W04, W05 - Student za wybrane koncepcje psychologiczne charakteryzujące określone sfery rozwoju człowieka (poznawczą, emocjonalną, społeczną, moralną, osobowość);
EK_U10, U03 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych
EK_K08, K01 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji
EK_K09, K05- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy projektując działania pedagogiczne zgodne z podstawami psychologii rozwojowej
Opis ECTS
- udział w wykładach: 15 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie wskazanej literatury): 20 godz.
- opracowanie pytania problemowego podczas wykładu 5 godz.
- przygotowanie do egzaminu pisemnego: 20 godz.
15+20+5+20=60 godz./4 ECTS
Kryteria oceniania
egzamin pisemny na zakończenie semestru zimowego (egzamin pisemny, test, jednokrotnego wyboru, 25 pytań)
Student na ocenę
3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy;
3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować;
4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach;
4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny;
5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny;
Literatura
Literatura podstawowa
Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca
M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: