Praktyka dyplomowa WNP-PEZ-PRDYPEDPRZ
Podstawowym założeniem praktyki dyplomowej jest umożliwienie studentom
kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz
zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:
− przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej,
dydaktycznej, terapeutycznej i doradczej;
− krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów,
poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie
wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;
− nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką;
− pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia
oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;
− wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie
praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;
− koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich
i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu
i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki
własnej pracy dyplomowej;
− kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej:
rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących
własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej,
umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;
− wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej
przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych:
praktyczne poznanie zasad i sposobów prowadzenia badań pedagogicznych,
gromadzenie materiałów empirycznych uzyskanych w toku prowadzenia
własnych prac badawczych;
− rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktycznowychowawczą,
opiekuńczą, resocjalizacyjną;
− poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki
i jej środowiska;poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza
na stanowisku wychowawcy, nauczyciela, opiekuna, pedagoga);
− dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktycznowychowawczych
instytucji;
− rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z
podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i
konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;
− inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;
− promowania form współpracy, wsparcia i opieki w pracy pedagogicznej
z jednostkami i grupami środowiskowymi na terenie placówki
i poza nią.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i
refleksyjne poznanie i rozumienie sytuacji dydaktycznych, problemów
edukacyjnych, procedur realizowanych w różnych placówkach. Praktyka
powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników
osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu
pełnomocnikowi ds. praktyk:
− karty praktykanta
− konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna
praktyk,
− kart kompetencji praktykanta
− innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane
- przedłożenie pełnomocnikowi ankiety dotyczącej realizacji praktyki w placówce;
- pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: