Praktyka dyplomowa WNP-PEZ-PRATER2
Celem praktyki dyplomowej jest nabycie umiejetności samodzielnego rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych podopiecznych, samodzielna analiza niepowodzeń szkolnych oraz planowanie, dokumentowanie i samodzielne przeprowadzanie zajęć z zakresu
terapii pedagogicznej, arteterapii, rewalidacji oraz umiejętność wykorzystania wszelkiego rodzaju form wspomagania rozwoju dzieci i młodziey o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności.
Ponadto, praktyka powinna pomóc studentowi w ocenie własnych kompetencji osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna funkcjonowanie placówek edukacyjnych o charakterze integracyjnym oraz poradni psychologiczno- pedagogicznych, zna ich podstawowe zadania, stosowane metody pracy oraz procesury organizacyjne.
Student umie samodzielnie zaplanowań i przeprowadzić terapię pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą mającą trudności w nauce pisania, czytania, liczenia
Student umie samodzielnie zaplanować i przeprowadzić zajęcia rewalidacyjne, arteterapeutyczne, wspomagające dla dzieci o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności.
Opis ECTS
udział w zorganizownej we własnym zakresie praktyce w placówce edukacyjnej o charakterze integracyjnym gdzie prowadzona jest terapia pedagogiczna (30 godzin) oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej (30 godzin): 60 godzin
wieloaspektowe poznanie funkcjonowania placówki, jej podstawowych zadań, stosowanych metod pracy oraz procedur organizacyjnych: 10 godzin
samodzielne planowanie i prowadzenie terapii pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą mającą trudności w nauce czytania, pisania, liczenia: 15 godzin
samodzielne planowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, arteterapeutycznych, wspomagających dla dzieci o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności: 10 godzin
przygotowanie dokumentacji praktykanta: 60 godzin
współpraca z opiekunem praktyk: 60 godzin
udział w spotkaniu organizacyjnym, zapoznanie się z regulaminem praktyki dla danej specjalności, zapoznanie się z kartą przedmiotu: 5 godzin
systematyczne konsultacje z wydziałowym opiekunem praktyk: 20 godzin
60+10+15+10+60+60+5+20=240 godzin / 4 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę:
2- student nie nabył wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie obserwowania, diagnozy i analizy sytuacji edukacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych; nie potrafi poprowadzić samodzielnie zajęć terapeutycznych;
3- student ma ograniczoną wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie potrafi w pełni zintegrować jej zakresu w terapii pedagogicznej w związku z tym nie podejmuje pełnej współpracy z terapeutą (opiekunem); w sposób niekompletny dokonuje diagnozy
3+ - student ma ograniczoną wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie potrafi w pełni zintegrować jej zakresu w terapii pedagogicznej ale jest świadomy swoich braków i stara się je uzupełniać nawiązując współpracę ze specjalistami (terapeutą- opiekunem); w sposób niekompletny dokonuje diagnozy i nie w pełni właściwie przeprowadza zajęcia terapeutyczne
4- student opanował dobrze wiedzę z zakresu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i umie zastosować ją w tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych, w sposób właściwy dobiera metody, techniki i narzędzia do działań pomocowych, dokonuje prawidłowej diagnozy przypadku, przeprowadza zajęcia terapeutyczne w sposób prawidłowy, popełniając przy tym nieliczne błędy metodyczne;
4+- student opanował dobrze wiedzę z zakresu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i umie zastosować ją w tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych, w sposób właściwy dobiera metody, techniki i narzędzia do działań pomocowych, dokonuje prawidłowej diagnozy przypadku, przeprowadza zajęcia terapeutyczne w sposób prawidłowy;
5- student bardzo dobrze przyswoił wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie obserwowanych i tworzonych działań w terapii pedagogicznej; w sposób twórczy przeprowadza zajęcia terapeutyczne tworząc samodzielnie stosowne karty pracy;
METODY I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
analiza dokumentów:
analiza scenariusza przeprowadzonych zajęć
analiza arkusza obserwacji
analiza arkusza ewaluacji praktyk
analiza Karty Kompetencji Praktykanta
- ocena opiekuna praktyk
- samoocena studenta
weryfikacja Dziennika Praktyk
analiza dodatkowych materiałów stworzonych przez studenta podczas praktyk
rozmowa ze studentem
Praktyki zawodowe
II rok II stopnia - Terapia pedagogiczna z edukacją włączającą
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: