Praktyka asystencka WNP-PEZ-PRASEDPRZ
Praktyka odbywa się w I semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:
• 25 godzin praktyki w przedszkolu,
• 25 godzin praktyki w klasach I-III
W każdej z tych placówek 5 godzin powinno być przeznaczone na obserwowanie zajęć terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacji indywidualnej, nauczania indywidualnego, terapii logopedycznej itp. Ta forma obserwacji może być także realizowana poprzez spotkania indywidualne ze specjalistami z danej placówki.
Studenci poznają organizację pracy przedszkola i szkoły, zapoznają się z dokumentacją placówek, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, asystują nauczycielowi.
Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć. Analizują pracę nauczyciela i uczniów oraz pracę własną. Poznają umiejętności dydaktyczne opiekuna praktyki, metody pracy z uczniami, strategie uzyskiwania zakładanych efektów edukacyjnych itp.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
NP2_W05 - Student zna i rozumie teorię i metodykę w szczególności na poziomie rozszerzonym w obszarze pracy, doradztwa zawodowego, zarządzania zasobami ludzkimi, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacji włączającej, opieki oraz resocjalizacji.
NP2_W11 - Student zna cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, oświatowych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, rynku pracy pogłębione w wybranych zakresach oraz problemy uczestników tych instytucji.
NP2_W25 – Student zna i rozumie funkcjonowanie instytucji przedszkola, szkoły, ośrodka rewalidacji, rodziny i innych oraz zachodzące między tymi środowiskami relacje istotne z punktu widzenia procesów opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych i edukacji włączającej, pogłębione w aspekcie kreatywności metodycznej i nowatorstwa organizacyjnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
NP2_U02 – Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych pomocowych i terapeutycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
NP2_K07 - Student jest gotów do dostrzegania problemów w środowiskach wychowawczych i pracy, komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.
NP2_K11 – Student jest gotów do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi ds. praktyk:
− karty praktykanta
− arkusza obserwowanych zajęć (konspektów z obserwowanych zajęć, zawierających informację na temat celów zajęć, obserwowanych metod pracy, refleksji dotyczącej ewentualnych usprawnień, sugestii dla nauczyciela) zgodnie z załączonym wzorem.
− arkusza notatki ze spotkania ze specjalistą (obserwacje zajęć indywidualnych w małej grupie, praca indywidualna z dzieckiem, spotkanie indywidulane ze specjalistami) zawierającego informacje dotyczące obserwowanych metod pracy, zadań realizowanych przez specjalistów, efektów pracy, sugerowanych kierunków dla dalszej pracy, usprawnień, sugestii, zgodnie z załączonym wzorem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: