Praktyka asystencka WNP-PEZ-PRASEDP
Praktyka odbywa się po 2 semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa
się:
• 20 godzin praktyki w przedszkolu,
• 20 godzin praktyki w klasach I-III.
W każdej z tych placówek 5 godzin powinno być przeznaczone na
obserwowanie zajęć terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych,
rewalidacji indywidualnej, nauczania indywidualnego, terapii
logopedycznej itp.
• 10 godzin obserwacji w placówce, zajmującej się opieką, terapią, rewalidacją
dzieci z niepełnosprawnością – szkole specjalnej, przedszkolu specjalnym,
Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, poradni rehabilitacyjnej, poradni
psychologiczno-pedagogicznej itp.
2. Studenci poznają organizację pracy przedszkola i szkoły, zapoznają się z
dokumentacją placówek, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, asystują
nauczycielowi.
3. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego
planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć. Wraz z
nauczycielem analizują pracę nauczyciela i uczniów oraz pracę własną.
Pożądanym jest, aby poznali umiejętności dydaktyczne opiekuna praktyki,
metody pracy z uczniami, strategie uzyskiwania zakładanych efektów
edukacyjnych itp.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W_01 zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę (w tym zakres treści i obszarów programowych realizowanych w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rehabilitacyjnej placówki)
W_02 zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treści realizowanych w ramach zajęć dydaktycznych w danej placówce na określonym etapie edukacyjnym, a także zadania pracowników, uczestników procesów pedagogicznych
W_03 zna sposób prowadzenia dokumentacji w placówce;
W_04 prawidłowo stosuje terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej;
W_05 potrafi dokonać charakterystyki grupy przedszkolnej, klasy szkolnej, oddziału specjalnego
W_06 poprawnie określa cele zajęć opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, metody, formy pracy, środki dydaktyczne stosowane w placówce;
U_01 potrafi przeprowadzić rozmowę z nauczycielem, pedagogiem , psychologiem, logopedą, innymi specjalistami, na temat: dziecka i zespołu klasowego/grupy przedszkolnej
U_02 prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych i sporządza pisemną analizę oraz ocenę zajęć w wybranych aspektach metodycznych
K_01 wykazuje się empatią w stosunku do dzieci, kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem
K_02 jest zainteresowany problematyką zajęć
K_03 przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy
K_04 wykazuje umiejętności współpracy z nauczycielem – opiekunem praktyk w placówce, koordynatorem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem przedszkola;
K_05 identyfikuje się z rolą i zadaniami nauczyciela, w rzeczywistości opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej podejmuje adekwatne do różnych sytuacji działania.
PUNKTY (3) ECTS:
praktyka: 50 h
Przygotowanie arkuszy obserwacji: 35 h
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach:
zaświadczenia o odbyciu praktyki,
wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,
wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji,
oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich,
wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych lekcji/zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp., arkusza ewaluacji praktyk.
Ocena bdb:
- spełnione wszystkie wymogi formalne oraz bardzo dobrze, merytorycznie poprawne, wypełnione arkusze obserwacji z obserwowanych zajęć - z każdej z placówek ( min.: 10 10 i 5 szt.)
Ocena db/ db+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz dobrze, merytorycznie poprawne, wypełnione arkusze obserwacji z obserwowanych zajęć - z każdej z placówek (( min.: 10 10 i 5 szt.))
Ocena dst/ dst+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione arkusze obserwacji zajęć - z każdej z placówek (( min.: 10 10 i 5 szt.))
Literatura
Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999
Natorff A, Wasiluk K, Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990
Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Czasopisma: "Bliżej Przedszkola", "Wychowanie w przedszkolu", "Edukacja w Przedszkolu"
Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, Toruń 20
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: